de smedt: foto-inactivatie/multifoton exctitatie

Live forum: /viewtopic.php?t=4894

krln

06-06-2006 09:54:04

p. 48
Dit zou een probleem zijn doordat heel het staal belicht wordt, en ze zeggen ook dat confocale microscopie hier geen oplossing voor biedt. Maar ik dacht net van wel. Die pinholes zorgen er toch voor dat alleen uw gefocuseerd punt belicht wordt??

En de hoge fotondensiteit die je krijgt bij die korte laser pulsen, is het dan zo dat je enkel op het punt waarop gefocuseerd is een voldoende hoge fotondensiteit krijgt (doordat alle straling samenkomt in dit punt) dat je alleen in de focus multifoton excitatie krijgt?

krln

06-06-2006 10:48:38

en nog een vraag hierbij: bij voor- en nadelen spreken ze volgens mij elkaar tegen:
voordeel: een hoge (focale) resolutie
nadeel: lagere resolutie doordat je werkt met licht met langere golflengte

Is dit dan: hoge resolutie op gebied van focussen op één bepaald punt, maar lagere resolutie van de fluorescentie ofzo?

Herlinde

06-06-2006 12:56:01

Zie het niet zo heel direct... Zou dat normaal morgen moeten blokken, zal dan eens aan jou denken :wink:

vlien

06-06-2006 14:18:57

p. 48
Dit zou een probleem zijn doordat heel het staal belicht wordt, en ze zeggen ook dat confocale microscopie hier geen oplossing voor biedt. Maar ik dacht net van wel. Die pinholes zorgen er toch voor dat alleen uw gefocuseerd punt belicht wordt??

zou het kunnen dat die filter zorgt voor het focuseren op het hele staal en dat de rest van het staal wel wordt belicht maar dat die beelden geëlimineerd worden, zo dacht ik het ...

krln

06-06-2006 14:42:46

heb het nu wel ongeveer door: bij confocale bestraal je richting uw gefocusd punt, maar in de conische vorm boven en onder uw focaal vlak is er ook excitatie van de daar aanwezige fluorofoor. tegenover bij multifoton wordt de lichtstraal ook gericht naar één punt, maar de fotondensiteit is alleen maar groot genoeg om multifotonexcitatie te krijgen op dat kleine puntje. In die conische gebieden boven en onder het vlak is de fotondensiteit niet groot genoeg (ze zeggen ook dat die densiteit heel snel afneemt met het kwadraat van de lengte vanaf de focus), dus geen interferentie met andere optische gebieden

vlien

06-06-2006 14:48:57

jeps idd, khad het daarjuist ook door :)

krln

06-06-2006 14:51:26

seves begin ik het nog interessant te vinden ook :D