Facs

Live forum: /viewtopic.php?t=4906

krln

06-06-2006 14:43:24

kan iemand dat voorbeeld beetje verduidelijken?

Herlinde

06-06-2006 15:35:19

De bedoeling is dus om de apoptose te meten door de forward scatter & de intracellaire Ca-stijging (die kan bij sommige celpopulaties verhogen bij apoptose).

Die Ca-stijging, da is op de y-as, en de oorspronkelijke concentratie is aangeduid met da geel horizontaal lijntje.
De forward scatter is een maat voor de grootte van de cellen. (door apoptose gaan de cellen krimpen en gaat de forward scatter verminderen). Die forward scatter staat op de x-as en de oorspronkelijke waarde is aangeduid met dat vertikaal geel lijntje.

Nu steken ze in een groep van die cellen een 'anti-Fas' waardoor dat de Fas pathway ge´nhibeerd wordt. Daardoor krijg je apoptose, en dat kan je zien op de testen (de rechtse figuurtjes):
-Hoe langer de anti-fas is toegediend, hoe groter de extra groep cellen word die net links van het vertikale gele lijntje ligt -> de cellen zijn kleiner geworden :arrow: Apoptose
-Hoe langer de anti-fas is toegediend, hoe groter ook de groep die net boven het horizontale gele lijntje ligt -> de cellen hebben een verhoogde Calcium concentratie :arrow: Apoptose

Bij de controlegroep (de linkse figuurtjes) is er geen verandering te zien na 6 uur; er is dus geen apoptose.
:arrow: De apoptose is ge´nduceerd door de anti-FAS antilichamen.

Waarom dit bij FACS staat weet ik niet; maar ik denk dat ze de forward scatter en de Calcium concentratie telkens gemeten hebben door FACS uit te voeren en de cellen te splitsen... Maar dit ben ik niet zeker

Hopelijk is het eerste deel toch wat duidelijker?

krln

06-06-2006 16:17:24

mm, denk dat het gewoon een voorbeeld is van die multiparameteranalyse, dat je tegelijk de grootte en de Ca-concentratie kan meten? alhoewel ik ook ni juist snap hoe ze de groote bepalen

vlien

06-06-2006 17:04:52

denk gewoon ook door die cellen te kleuren, meer kleuring is groter dan en dan mŔ ne standaard die ge opstelt de cellen selecteren, zoiets, kverzin er maar wa op los :roll:

Herlinde

07-06-2006 16:17:50

alhoewel ik ook ni juist snap hoe ze de groote bepalen
Denk dat dat is doordat grotere cellen meer afbuiging van de laserstraal veroorzaken, en dat kan je meten.

Tinie

15-06-2006 09:54:08

ik dacht dat forward scatter was om te zeggen dat er een cel voorbijkwam... zo staat het in mijn nota 's

Waar is de side scatter dan goed voor?? help :(

krln

15-06-2006 10:02:23

bij een kleine cel zal er minder scatter zijn, bij een grote cel meer, afhankelijk van wa je met uw facs wil meten kanje die forward scatter gebruiken puur om te zien of er een cel voorbijkomt, of ook om naar de grootte van de cellen te kijken (speelt bv wel een rol bij het vb van apoptose)

fienemien

15-06-2006 11:03:26

bij de voorwaartse krijg je een puls, telkens een cel voorbij komt
--> info over aantal cellen

bij zijwaartse scatter krijg je info over grootte van de cellen (verstrooiing verschilt naargelang de grootte, zeker?)

een kleuring met fluofoor is enkel voor de selectie (om de cel bij druppelvorming te laden of niet), en niet voor de grootte van de cel.

Maar, ik heb die vraag al gehad, kdenk dat de kans da jullie die krijgen vrij klein is...

BTW dit is mijn 400ste post!!