De Smedt - Artikel

Live forum: /viewtopic.php?t=4913

Herlinde

06-06-2006 15:49:49

Is het de bedoeling dat we van dat artikel ook die figuren kennen die we in de les hebben besproken (over die toestellen) maar die niet in het artikel staan?
Hij had toch gezegd dat hij gewoon het artikel zou meebrengen hé? Dus die apparatuur dan niet blokken? (niet dat ik er veel op zie, dus blokken zal moeilijk zijn, maar kom...)

fienemien

06-06-2006 15:59:41

je mag je artikel meepakken

kdenk dat je vooral de tekeningeskes en grafiekjes van de experimenten zelf goed moet begrijpen.

Herlinde

06-06-2006 16:52:00

Nee ge moogt u artikel nie meepakken ze! Stond op Toledo:

Sun, Apr 23, 2006 -- EXAMEN : vraag over het artikel van Thorn et al.

Verduidelijking op het verloop van de examenvraag aangaande dit artikel:

De studenten zullen een extra vraag over dit artikel krijgen op het mondeling examen zelf. Dus in tegenstelling met de 3 andere vragen over de cursus zal men deze vraag niet op voorhand schriftelijk kunnen voorbereiden, maar er direct op het mondeling examen moeten op antwoorden.

Het artikel zelf wordt door mij ter plaatse ter beschikking gesteld: Jullie moeten dus de inhoud van het artikel niet kunnen reproduceren want die wordt U voorgelegd. Het is wel de bedoeling om voor elke figuur te kunnen uiteleggen: het wat, hoe en waarom van wat er hier getoond en aangetoond wordt.

Voor alle duidelijkheid: er mag dus geen (reeds vooraf beschreven en bewerkt) copie van het artikel meegebracht worden, maar er wordt een copie van het artikel door mij zelf aan U voorgelegd..

Voor de andere vragen geldt de gewone procedure van mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.

Veel succes!

fienemien

06-06-2006 17:12:48

ja, maar ik bedoelde, dat ge da nie knal vanbuiten moet leren (nie dat ge half uw cursus bij uw artikel moogt bijschrijven). Ge krijgt een grafiekje en da moet ge dan uitleggen.

Herlinde

06-06-2006 17:21:42

Ah, ok :) sorry
Kwist gewoon nie ofda ik alles moest blokken van die slides of als het genoeg was om die figuurtjes uit het artikel te blokken (heb voor het laatste geopteerd ;) )

Tinie

07-06-2006 09:23:13

Kan er iemand even die fotobleaching uit leggen?

Is het zo dat ze expres fotobleachen door daar fel licht op te schijnen, en dan doordat de pore open is er nieuwe dye inkomt zodat die fotobleaching ongedaan gemaakt wordt?

Herlinde

07-06-2006 09:31:03

Door fotobleaching gaje dus idd er fel op schijnen, en gaan de fluoroforen die in dat stukje zitten helemaal kapot zijn. Door dat nu te doen in zo'n vesikel, kunnen ze kijken ofdat dat vesikel nog open is en nog in verbinding staat met het extracellulair milieu of niet:
-Als het nog openstaat (zoals hier het geval is) zal er herstel optreden na fotobleaching. Dit wil dus zeggen dat er terug fluoroforen in het lumen van het vesikel zullen migreren, waardoor je dus opnieuw signaal krijgt van in het vesikel.
-Als het vesikel niet meer zou openstaan, dan zou er geen migratie mogelijk zijn van fluoroforen van het extracellulair milieu naar het lumen van het vesikel, en zou het dus donker blijven.

Is het duidelijk zo?

Tinie

07-06-2006 10:19:14

yez, thanks!

krln

08-06-2006 14:32:30

kan iemand die "final set of controls" mss uitleggen? da is fig 4. Snap echt hun redering ni...

Herlinde

08-06-2006 14:44:20

In figuur 4 gaan ze eigelijk nog eens herhalen wat ze doen in figuur 3, maar met een andere kleurstof, omdat men anders kan zeggen dat het systeem niet gevoelig genoeg is om de verandering te detecteren.

Dus in 4A heb je op dat groene opnieuw een membraanafhankelijke kleurstof, maar deze keer kan die kleurstof via het water naar de membranen gaan en zal enkel kleur geven als hij in het membraan zit, dus moet die niet weggewassen worden.

In figuur 4B heb je dus de Acetylcholine stimulatie gehad, en je ziet zowel bij de membraankleurstof als bij de kleurstof voor het lumen dat er meer kleur is dan in figuur 4A.

In figuur 4C zie de dan de intensiteit van de kleuring ifv de tijd, en je ziet dadt zowel rood als groen een verhoging tonen na toediening van de acetylcholine; maar rood is veel sterker verhoogd dan groen (meer I in het lumen van de vesikels dan in de membraan van de vesikels)

In figuur 4D gaan ze dan kijken of dat groene echt wel afkomstig is van de membraan en niet gewoon een mindere intensiteit geeft doordat het in het lumen zit. Maar je kunt zien dat de rode kleurstof een heel hoge piek geeft, en in het midden tussen 2 kleine groene verhogingen; die dus de membraan voorstellen.

Figuur 4E is dan gewoon nog eens optisch een doorsnede: de granullen (die zwarte bolletjes) zitten in het centrum

Voila, dat is wat ik heb opgeschreven over figuur 4...

PS: Clijsters en Henin gaan ongeveer beginnen, mss dat je je wel een 2e set kan permitteren :wink: