De Smedt - Hoofdstuk 2 (p30)

Live forum: /viewtopic.php?t=4958

Herlinde

07-06-2006 08:35:33

Ik begrijp in het stukje 2.2.1.2 niet goed hoe je dan die [Ca] kunt meten?
Ik begrijp wel wat ze doen; dus die concentratie in die opslagplaats verminderen door die lek te maken en EGTA toe te voegen, maar dan kan je toch geen juiste meting meer doen? Of wil men hier enkel de veranderingen in [Ca] meten dus hoeveel er bijkomt en terug weggaat door toevoegen van nog andere stoffen??

krln

07-06-2006 08:42:38

ik zou dit moeten weten, ben daar al lang voorbij... :(
sorry, 'k heb er dezelfde vraag over

vlien

07-06-2006 09:16:45

mm herlezen en kan het zijn dat het zo is? tis een gok en kom uiteindelijk ook ni echt tot een antwoord op u vraag:

je hebt in u cytoplasma chimeren zitten van u APO die gericht zijn naar u er of sr of golgi en die gaan dus specifiek in die organellen zorgen voor een kleurreactie bij binding van Ca+coelenterazine. maar door de te hoge concentratie van calcium in die organellen zou je geen kleurreactie zien omdat het aequorine te snel zouden worden afgebroken. daarom doe je het toevoegen van coelenterazine dat zorgt voor het onstaan van aequorine in combinatie met een ionofoor (die cel lek maakt) en EGTA(die Ca) zal binden, het overschot aan Ca (dat niet gebonden is aan het chimere aequorine) zal lekken uit de cel en binden aan EGTA en kan dus niet meer zorgen voor afbraak van aequorine. (wat me dan nog wel dwars zit is dat je natuurlijk niet de Ca meet die aan u EGTA is gebonden ... en dat is natuurlijk ook luminaal Ca, maar mssn kan je op de één of andere manier die Ca die gebonden is aan u EGTA ook nog bepalen?)

Herlinde

07-06-2006 09:19:24

(wat me dan nog wel dwars zit is dat je natuurlijk niet de Ca meet die aan u EGTA is gebonden ... en dat is natuurlijk ook luminaal Ca, maar mssn kan je op de één of andere manier die Ca die gebonden is aan u EGTA ook nog bepalen?)
Ja, dat was dus idd ook mijn vraag... :roll:

fikke

12-06-2006 08:09:00

heeft iemand hier ondertussen een antwoord op gevonden? voor mij is het nog steeds een raadsel...

krln

12-06-2006 09:00:04

volgens mij willen ze in dit geval alleen maar kijken naar een verandering in Ca concentratie, en die zie je evengoed als alles of een deel gedepleteerd is. Als ze op deze manier een kwantitatieve bepaling willen doen snap ik het ook ni...