de smedt: toepassingen patch clamp

Live forum: /viewtopic.php?t=4968

krln

07-06-2006 12:02:00

p. 81
Ze zeggen daar dat je de capaciteit van de patch apart kan meten doordat je die zo in serie staan, en omdat de capaciteit van de cel veel groter is en een langer oplaadtijd heeft. Maar als er dna excocytose is van een of ander vesikeltje verandert de oppervlakte in de patch toch niet, alleen de oppervlakte van de cel errond. Hoe komt het dan dat er toch een verandering in capaciteit gemeten wordt in de patch? Telt voor elke capacitiet dan toch de volledige membraanoppervlakte mee?

Tinie

07-06-2006 14:22:09

de whole cell patch clamp meet veranderingen over heel de celmembraan.
Dacht ik. Ja toch?

krln

07-06-2006 15:10:10

maar hierbij wordt de "cell attached" configuratie gebruikt, waarvan ze bij de algemene uitleg toch zeggen dat je hiermee de stroom kan meten door individuele kanalen die zichnin de patch bevinden...

vlien

07-06-2006 16:22:27

mm ist ni gewoon daar waar de patch staat fusioneert een vesikeltje, we krijgen dus meer oppervlakte (stukje membraan van de cel + membraan van de vesikel) en vermits C = Cm * A kunnen we toch stellen dat de capaciteit verhoogt? of heb ik het nu zo fout?

krln

07-06-2006 16:35:03

ahja, da kan natuurlijk ook wel
nu, als ge da zo uitlegt op't mondeling zal hij wel doorhebben da ge het verstaat zeker? Vooral het principe kennen dat capacitantie verhoogt evenredig met membraanoppervlakte

Aiesh

07-06-2006 18:39:25

Da van die capaciteit van membraan die maar traag verandert, staat da expliciet bij de uitleg van exocytose waarnemen of staat dat bij de algemene uitleg van patch-clamp?

krln

07-06-2006 18:44:02

dat van die langere oplaadtijd van de celcapaciteit staat expliciet bij fusie van secretorische vesikel..., waar ook echt wel de cell attached mode wordt gebruikt

Herlinde

08-06-2006 15:10:12

mm ist ni gewoon daar waar de patch staat fusioneert een vesikeltje, we krijgen dus meer oppervlakte (stukje membraan van de cel + membraan van de vesikel) en vermits C = Cm * A kunnen we toch stellen dat de capaciteit verhoogt? of heb ik het nu zo fout?
Zo had ik het ook verstaan: een vesikel dat fusioneert met het stukje membraan in die patch clamp kun je onmiddellijk meten...

Aiesh

08-06-2006 16:13:22

Ik wil de verwarring hier nie erger maken dan ze al is
dus
wie het nie wil wete
lees nie verder 8)

VOLGENS MIJ (schiet mij nie af eh)
meet ge met patch clamp eigenlijk niet rechtstreeks de spanning.
Ge meet stromen.
De spanning over uw membraan celmembraan is inderdaad omgekeerd evenredig met de oppervlakte, da klopt.
Ge gaat het stuk membraan waar ge aan vasthangt naar een bepaalde potentiaal brengen (en daar ff houden) en meten hoeveel stroom ge daarvoor nodig hebt. De stroom die ge nodig hebt is evenveel als de stroom die gaat vloeien wanneer ge uw stuk naar die bepaalde potentiaal brengt. De stroom die vloeit is een maat voor de potentiaal die ge had voor ge deraan begon te knoeien (want de drijvende kracht voor de stroom is het verschil tussen de opgelegde potentiaal en de membraanpotentiaal bij evenwicht).
Het is belangrijk da de potentiaal over uw totale membraan nie mee gaat veranderen als ge da klein stukske effe aanpast omda ge dan ook stromen gaat hebben buiten uw klein stukske en die meet ge nie en dan kloppen uw berekeningen dus nie meer. Da is de reden waarom die langere oplaadtijd van heel de cel belangrijk is.

Jihaa this makes sense 8)