De Smedt - Flow cytometrie: hydrodynamische focussering

Live forum: /viewtopic.php?t=4977

Herlinde

07-06-2006 15:29:06

Ik snap niet goed hoe je die vloeistofstroom kan vervangen door een kwartscuvet. Dat kan dan toch niet gescheiden worden? of gebruikt men dit enkel als het mengsel niet moet gescheiden worden?

fikke

07-06-2006 15:31:29

kzit met hetzelfde probleem, jong...

vlien

07-06-2006 16:26:43

jeps, da was ik me dus ook aant afvragen ... ge kunt ze idd ni scheiden in een kwartscuvet, maar mssn is da ist mè UV licht ofzo, kwartscuvet link ik steeds mè UV om één of andere reden maar ik weet het dus ni

Herlinde

07-06-2006 17:06:55

Hmm, die een of andere reden da je kwartscuvet met UV linkt is da je om UV-licht te kunnen meten een kwartscuvet moet gebruiken omdat gewoon glas of plastic kunnen absorberen in het UV gebied en dat je dus storing krijgt...

En dan heb ik nog iets gevonden op p54; maar heb nu gewoon andere vragen :roll: :
Bij flow-cytometers volgens het kuvet-systeem wordt de selectie gedaan door een klein buisje electro-mechanisch in de vloeistofstroom te bewegen om de cellen op te vangen die door de analyse geselecteerd werden.

-> Hoe kun je dat buisje nu laten bewegen zodat het die cellen gaat opvangen???

krln

07-06-2006 17:34:05

wat ik mij hierbij voorstelde was dus dat je een geladen staafje hebt dat door uitwendige elektrische velden (buiten de cuvet dus) zou kunnen bewogen worden (analoog aan de deflectieplaten, maar nu bewegen de cellen niet, maar het staafje) en dat dit gestuurd werd op basis van de analyse die hogerop gebeurde (analoog aan flow in air, computer krijgt signaal dat de cel geselecteerd moet worden, en die stuurt dan de 'besturing van dat staafje via elektrische velden?)
Hoe dat staafje de cellen dan juist opvangt weet ik niet... (zuigen ofzo? :D)
Kan zijn dat mijn verbeelding hier totaal op hol sloeg hoor :D