De Smedt - Dual labeling (p92)

Live forum: /viewtopic.php?t=5049

Herlinde

09-06-2006 08:28:51

Ik snap niet zo goed hoe ze die verschillende kanalen kunnen meten. Is dat door een verschillende intensiteit tussen die isotopen? Maar als er dan tegelijk 2 van de lagere intensiteit toekomen op die PMT, kan dat dan ook niet meten als 1 van hogere intensiteit?

krln

09-06-2006 08:50:04

de intensiteit is wel verschillend van de energie. Je kan best ook een grote pulshoogte (>intensiteit) hebben veroorzaakt door deeltje met lagere energie. Zolang de isotopen die je gelijk meet maar een voldoende verschil in energie van hun uitgestraalde deeltjes hebben is er geen probleem.
Wat je zegt over de PMT: als je juiste koppels van isotopen kiest en er vallen deeltje van lagere energie tegelijk in zorgen die samen voor een hogere intensiteit. De scheiding van de kanalen gebeurt op basis van de energie, niet op basis van intensiteit. En deeltje heeft volgens mij niet echt een intensiteit op zich, alleen een bepaalde energie.
bv bij multifotonexcitatie: je gebruikt een laser met lange golflengte (lage energie) maar met heel hoge intensiteit (door veel fotonen tegelijk te stralen)

Herlinde

09-06-2006 09:04:13

Ok; dus de intensiteit doet er eigelijk niet toe, je meet enkel de energie die de deeltjes meekrijgen. En die energie is voor elk isotoop verschillend, en voor 1 isotoop altijd gelijk...

krln

09-06-2006 09:11:01

volgens mijn bescheiden mening en begrip van de cursus :)

Herlinde

09-06-2006 09:19:29

:D Merci! :D