van veldhoven partitie- adsorptie

Live forum: /viewtopic.php?t=5114

fikke

10-06-2006 10:02:38

Kan iemand me die principes eens uitleggen? want ik snap het verschil niet.

Gaat partitie oer de verdeling in de polaire en apolaire fase? of op wat slaat die term?

en adsorptie: de eerste zinnen van pagina 89, tot aan surface activity, snap ik ECHT NIET, zelfs na 20 maar lezen valt mijn frank niet. Wat staat hier? :roll:

Herlinde

10-06-2006 10:47:37

Adsorptie tot aan 'surface activity':
Ge hebt dus bijvoorbeeld een druppel water... De moleculen die aan de binnenkant zitten zijn gelukkig, want aan alle kanten zijn er andere watermoleculen die ervoor zorgen dat de bindingen juist zijn en dat de structuur in orde is en er is geen verstoring door iets apolairs en zo...
Maar de moleculen aan de buitenkant zijn niet gelukkig, er zijn boven hen namelijk geen andere moleculen meer, dus de bindingen zullen niet helemaal kloppen en de structuur niet en ...
Daarom gaje meer Energie hebben in die bovenste laag en dat is dan de surface activity.

Denk dat het verschil tussen adsorptie en partitie vooral zit in de toepassingen, maar kan het niet echt verklaren, sorry :(

fikke

10-06-2006 13:44:37

vree wel merci, tis dat dat ik wou horen

en best dat ik niet de enige ben die het verschil niet weet in partietie en adsorptie
maar ik dacht dat partitie vooral te maken had met de verdeling over apolair en polair, maar dat is een gokje...

Anonymous

10-06-2006 14:58:58

op blz 19 staan de defenities van adsorptiechrom en partitiechrom mss dat dat u een beetje helpt:
partitiechrom: het analyt lost op in het eluent en in de stationaiare fase en de verdeling is dan gebaseerd op het verschil in oplossingsconstanten voor de 2 fasen.
adsorptie: analyt is opgelost in u mobiele fase maar absorbeert via fysische interacties met de stationaire fase. deze stationaire fase is ofwel een vaste fase ofwel een fase die gebonden is aan een vaste fase.de verscillen in elutie zijn gebaseerd op competitie voor bindingsplaatsen vanuit de vloeistof aan deze fase
duidelijker zo?