verschillende chromatogrammen p 154-155

Live forum: /viewtopic.php?t=5187

vlien

11-06-2006 12:51:11

kan iemand me die 3 technieken eens anders uitleggen want ik snap het niet eigenlijk, wat zijn in die x-assen juist 'scan numbers'? zijn dat de tijdseenheden?

meten ze bij total ion current de totale som van alle intensiteiten van alle massa's en dat dan per seconde?

Herlinde

11-06-2006 14:10:32

Total ion current:
Dus ge zet uwe scan aan, en da apparaat doet nie anders dan elke seconde het hele bereik van massa's (da je op voorhand hebt ingesteld) te scannen. Dus elke seconde opnieuw meet da ding hoeveel van al die massa's dat er zijn. Dan telt da al de massa's die er die seconde waren op, en da is wat je op je chromatogram krijgt. (Als ik het goe versta kan je dan bijvoorbeeld zeggen: scan nummer 25, en dan krijg je alle massa's die er die seconde aanwezig waren)

Op dat chromatogram zie je dus de momenten dat er (een) molecule(s) gedetecteerd werd, en op welk tijdstip (welk scan nummer)

Reconstructed selected ion:
U machien meet opnieuw alle massa's, maar nu heb je op voorhand gezegd: ik wil op mijn output alleen die massa's met een m/z van 74 krijgen. Dus dan krijg je opnieuw per seconde een output, maar nu staan er alleen maar fragmenten in met de m/z die je zelf wilt.

Dus op die grafiek zie je dat er op 3 tijdstippen een molecule (fragment) was met een m/z van 74

Selected ion monitoring:
Nu doe je hetzelfde als daarnet, maar het verschil is dat je niet alle massa's afscant, je stelt het apparaat in op een bepaalde m/z en dan scant dat apparaat de hele tijd of er toch niet ergens een fragmentje zou kunnen tussenzitten dat een m/z waarde heeft van 74

Hopelijk is het nu wat duidelijker?

vlien

11-06-2006 14:23:19

jeps, merci, twas zoals ik dacht, maar had wat bevestiging nodig ;) je kent dat wel :)

Herlinde

11-06-2006 15:11:23

Jaja, ken dat heel goed!!!