van veldhoven pg 102 reversed phase chr

Live forum: /viewtopic.php?t=5342

Anonymous

14-06-2006 14:54:26

er staat daar op pagina 102 dat je bij als je bij reversed phase
de polariteit van je organisch solvent verhoogt
de interactie van je analyt met kolom verhoogt
en dat op die manier het analyt later zal elueren

ik begrijp dit niet
mijn redenering: reversed phase je vaste fase is apolair
wordt gebruikt voor scheiding van polaire moleculen

dus als je je mobiele fase polairder maakt dan willen je polaire moleculen hier toch in blijven en zullen ze vlugger elueren???

waar zit de fout :)

Herlinde

14-06-2006 15:04:40

Als je vaste fase apolair is zullen polaire moleculen hier niet echt goed aan binden hé, je gebruikt dit vooral voor de scheiding van apolaire moleculen...

Anonymous

14-06-2006 16:37:11

neen sta in cursus da omgekeerde fase dient voor polaire moleculen te scheiden

Herlinde

14-06-2006 16:52:58

op p105 staat er dan wel dat je moet zorgen dat je in de neutrale pH zit, en eventueel ionenparingschromatografie doen hé, het is apolair wat bindt met apolair; polair kan niet binden met apolair (of toch moeilijk)
Ofwel is alles wat ik mij nog herinner helemaal verkeerd :roll:

zotteke

14-06-2006 17:01:25

aan u apolaire stationaire fase wilde u apolaire analyten laten binden die in u polair solvent zitten. wanneer je nu de polariteit van je solvent gaat verhogen dan gaat de interactie met de stationaire fase sterker worden (dus apolair-apolair) en gaan je iets minder apolaire moleculen (meer polair) het eerst elueren. je krijgt dus een scheiding van polair naar apolair door het solvent meer polair te maken.

dit duidelijker?

Anonymous

14-06-2006 17:18:21

nog gelijk nie helemaal :)

dus er moeten polaire analyten gescheiden worden met reverse phase chromatografie omda ze moeten opgelost kunnen worden in uw polaire mobiele fase

maar als ge uw mobiele fase polairder maakt gaan ze toch meer de neiging hebben om in uw mobiele fase te blijven zittn (polair-polair)?

Herlinde

14-06-2006 17:26:19

er moeten Apolaire analyten gescheiden worden (als je polaire analyten wilt scheiden moet je ze eerst neutraal maken) anders kunnen ze niet binden met u Apolaire stationaire fase.

Als ge nu u polaire mobiele fase nog polairder maakt, gaat er minder competitie zijn voor u Apolaire stationaire fase en gaat het dus langer duren voor je analyt elueert

is het nu duidelijk?
anders proberen we wel nog eens :D

Anonymous

14-06-2006 17:55:18

maar in zijn cursus staater wel degelijk datter met normale fase apolaire worden gescheiden en met omgekeerde fase polaire analyten
kebt zelfs nog van zijn slides overgeschreven

kversta al die principes wi van polair interageert met polair enzo
maar door da der sta klopt t ton gelijk nie meer
:s

Anonymous

14-06-2006 17:55:58

maar in zijn cursus staater wel degelijk datter met normale fase apolaire worden gescheiden en met omgekeerde fase polaire analyten
kebt zelfs nog van zijn slides overgeschreven

kversta al die principes wi van polair interageert met polair enzo
maar door da der sta klopt t ton gelijk nie meer
:s

zotteke

14-06-2006 17:56:40

en jouw verwarring me die polaire die gescheiden gaan worden zit denk ik in het feit dat het de apolaire analyten zijn die het meest polair zijn die het eerst gaan elueren... de meest polaire apolaire analyten elueren eerst omdat hun interactie met de apolaire stationaire fase veel zwakker is...

pff kleine frustratie tussendoor, methoden gaat veel te traag na men goesting... kheb bekan van veldhoven uit (nog welgeteld 5blz) en dan kank eindelijk aan desmedt beginne en t examen is vrijdagmiddag :?

Anonymous

14-06-2006 18:29:45

merci vo den uitleg
en nog veel succes met blokkn