humane genetica: familiale kankers

Live forum: /viewtopic.php?t=5544

Anonymous

18-06-2006 11:39:54

Al die kankers zijn autosomaal dominant, hier bedoelen ze toch de overerving eh, maar wat is dan autosomale recessive overerving ( dan minder kans dat je het overgeerfd krijgt ofzo)
of bedoelen ze dat het gen bv BRCA1 welk niet gemuteerd is autosomaal dominant is en daarom nog fatsoelijk kan functioneren en er dus een 2de hit nodig is

hier zat k zo beetje mee in de war

Herlinde

18-06-2006 11:54:24

Ik denk dat het is dat kankers autosomaal dominant worden overgeŽrfd, want iemand die de 1e hit heeft overgeŽrfd, heeft een heel grote kans om ook een 2e hit te krijgen, en dus kanker te ontwikkelen.
Dit is op niveau van de persoon

Op niveau van de cel is het autosomaal recessief, want doordat je nog 1 WT allel over hebt, zal je cel nog kunnen werken

Klinkt dit een beetje logisch? Vermoed dat het zoiets is...

Anonymous

18-06-2006 12:13:23

ik dacht ook wel dat dit zo was.
Maar dan nu ( domme vraag ze): hoe kan je autosomaal dominant overerven, er is dan ook recessieve overerving wss en hoe zit dit dan?

Herlinde

18-06-2006 12:24:54

Het zit zo bij kankers dat je enkel tumor suppressor genen kunt overerven. Deze zijn dominant als ze overgeŽrfd worden omdat je dus maar 1 extra hit meer nodig hebt.

Maar oncogenen kunnen niet overgeŽrfd worden aangezien deze lethaal zijn voor de foetus; er is al overgroei vanaf het begin...

Dus: TSG zijn eigelijk als ziekte recessief (er zijn 2 hits nodig om de ziekte te doen ontstaan) maar door overerving wordt dit dan dominant...

Snap je het al beter? of versta ik je vraag niet?

Anonymous

18-06-2006 12:40:45

ik zit met het probleem van die overerving, ik vind dat precies vrij recessief omdat er maar 1 allel is aangetast en je dan nog geen kankerontwikkeling zag. Dit komt enkel wanneer uw 2de allel ook is aangetast en dus infeite zoals recessief eh, alť.

maar snap wel wat je bedoelt ze!
Ik ga 't het altijd wel dubbelzinnig blijven vinden, maar 't is maar bijzaak eh.
Heel hard merci wel!

Herlinde

18-06-2006 12:45:51

Ja kweet het, ik vind het ook wel dubbelzinnig.

Maar denk dat je het moet bekijken op niveau van de cel en niveau van de persoon: daar vind ik het duidelijker
-aangezien je (ongeveer) altijd kanker zal ontwikkelen is het dominant
-aangezien er nog een WT allel overblijft kan de cel blijven werken en is het recessief...

Zo heb ik het onthouden uit de les... (vind het niet direct terug in men nota's :oops: )