Humane genetica: uniparentele disomie

Live forum: /viewtopic.php?t=5566

Anonymous

18-06-2006 16:57:53

maternele imprinting is toch hetzelfde als paternele disomie als vooral je paterneel genetisch materiaal die actief is?
Anders versta ik Prader-Willi niet meer.

Anonymous

18-06-2006 17:00:10

Maternele imprinting is dat het gen op uw allel van de moeder imgeprint is en dus niet actief,
uniparentele disomie is dat je 2 allelen krijgt van bv de moeder( bij prader willi) en dus het allel niet actief is omdat dit imgeprint is bij de moeder.
als je nu UPD van de vader hebt dan krijg je geen prader willi aangezien hier wel het gen actief is

Herlinde

18-06-2006 17:04:14

Het komt op hetzelfde neer bij prader-willi maar het is iets totaal verschillend hé!!!
Maternele imprint is nodig om problemen te vermijden; terwijl paternele disomie voor problemen zorgt...

Anonymous

18-06-2006 18:04:24

Ok,
ik denk dat ik het door heb
Bedankt!!!

wishmaster

18-06-2006 18:12:17

ei merciiii ééééééééééé, kverstond da nie bij onco, nu wel jipiiiiiiiiiiii

thank u thank u :D

Anonymous

18-06-2006 18:15:56

Neje,
ik denk dat ik het toch nog niet helemaal heb.

De ziektes in de linker kolom 19. Zijn dus te wijten aan maternele UPD. Of ontbreken gen bij vader? Of zowel maternele als paternele imprinting in dezelfde cel.

De ziektes in de rechterkolom slide 19. Zijn dus te wijten aan paternele UPD. Of aan afwezigheid van paternele imprinting.

Klopt het?

Herlinde

18-06-2006 18:28:44

!!! Ge hebt ALTIJD maternele en paternele imprinting in dezelfde cel hé, alleen op andere plaatsen!!!

in de linker kolom:
Maternele UPD; dus als het paternele gen ontbreekt of inactief is

rechter kolom:
Paternele UPD; dus als het maternele gen ontbreekt of inactief is

Anonymous

18-06-2006 19:03:02

je kan ook prader willi verkrijgen doordat uw allel van de vader gedeleteerd of geïnactiveerd is.
Het moet dus niet via UPD, maar dit is ook een mogelijk om PW te krijgen!
en alle andere ziekten, waarvan het gen imgeprint is.
Maar imprinting is dus nodig, dit is niet iets wat zorgt voor pathogeniciteit!!!

Anonymous

18-06-2006 19:15:35

pfffffffffffffffffffft wat kan de wereld toch ingewikkeld zijn.

Ik hoop alleen dat het examen niet zo ingewikkeld is.

Ik denk dat ik het voorlopig wel weer beet heb.