oncobiologie karyotype p . 86

Live forum: /viewtopic.php?t=5582

Tinie

19-06-2006 08:22:28

Waarom leveren karyotype en LOH complementaire informatie?

En kan er iemand uitleggen hoe je nu juist LOH kan detecteren met die polymorfe merkers? Snap er niks van :(

Herlinde

19-06-2006 08:28:13

Ik volg wel geen onco, maar kwil wel eens proberen:

het gaat toch over loss of heterozygocity hé?
Nu, als je heterozygoot bent, dan heb je dus 2 verschillende allelen voor hetzelfde gen.
Als er voor een bepaald gen nu een polymorfe merker word gevonden, die dus voor elk allel anders is; kan je zien door die merker te bekijken welk allel je hebt.
Als je dan LOH hebt, zal je geen verschillende merkers meer zien, maar zal het dezelfde zijn...

Kan dit kloppen???? Of gaat het over iets totaal anders????

Tinie

19-06-2006 08:42:52

geweldig:)

dit bevestigd mijn wankele gedachtengangen:)

En bij karyotypering zoude dan gewoon zien of ge genoeg van ieder chromosoom hebt.

Herlinde

19-06-2006 09:06:13

Ja, op een karyotype zie je dus of je genoeg/teveel/te weinig van een chromosoom hebt.
En ook duplicaties of deleties van grote stukken kan je zien (je kan dan eventueel de bandjes vergelijken om te zien welk stuk nu juist weg is of erbij gekomen is...)

fikke

19-06-2006 11:12:33

en dit bevestigt mijn vermoeden:

HERLINDE JE BENT GEWEEEEEELLLDIG!!!
je beantwoord zelfs vragen van vakken dat je niet volgt :goodboy:

wat ik dacht: LOH: je verliest 1 merker: dus je ziet maar 1 allel meer.
Maar ge kunt die ene merker die je overhoud ook terug dupliceren. Dan heb je zogezegd je heterozygositeit terug.
Karyotype--> chromosomen bekijken. Dan zie je een chromosoom te veel want er is er een gedupliceerd.

Dit is ongeveer wat hij in de les heeft gezegd.

Maar ik begin nu te twijfelen als enkel de merker kan dupliceren, of het hele chromosoom waarop de merker zit. :roll:

Tinie

19-06-2006 11:19:25

als 1 merker dupliceert heb je je heterozygositeit juist niet terug ... Je hebt dan twee allellen die allebei het zelfde signaal geven = juist loss of heterozygosity

Herlinde

19-06-2006 11:31:23

en dit bevestigt mijn vermoeden:

HERLINDE JE BENT GEWEEEEEELLLDIG!!!
je beantwoord zelfs vragen van vakken dat je niet volgt :goodboy:

:whii: :sopleased: :whii:

fikke

19-06-2006 17:10:34

als 1 merker dupliceert heb je je heterozygositeit juist niet terug ... Je hebt dan twee allellen die allebei het zelfde signaal geven = juist loss of heterozygosity

ahja, natuurlijk... waar zit ik met mijn gedachten... :oops:

maar dan heb je zoweel loss of heterozygosity EN een chromosoom teveel op uw karyotype?

dan is 1 techniek toch voldoende?

Herlinde

19-06-2006 17:14:12

Da hangt er dan vanaf ofdat enkel u merker dupliceert of als u hele chromosoom der plots nog ne keer extra is é
(allé, veronderstel ik toch é...)

Als enkel u merker dupliceert zal je dat niet zien op je karyotype... Als het hele chromosoom dupliceert natuurlijk wel hé