Genetica H6 - fysische kaart van het genoom

Live forum: /viewtopic.php?t=14634

Serapis

27-05-2008 21:09:10

Mijn notities van de les waren toch niet zooooo duidelijk als ik gehoopt had en de topics die hierover reeds verschenen waren onduidelijk.. Dus nu, voor klaarheid:

Fysische kaart
= catalogus met exacte positie van elk gen of elke locus.
D. i. met andere woorden de volgorde en onderlinge afstand van ORF's (open reading frames).
bvb Factor VIII: chromosoom x, lange arm, positie 28 (Xq28)

<->

Genetische kaart
= associatie tussen polymorfismes/mutaties en het voorkomen van een bepaalde aandoening of kenmerk, bestudeerd vanuit het fenotype. Met andere woorden, de FUNCTIE van de in de fysische kaart beschreven genen.
bvb. gestoorde functie van Factor VIII kan hemofilie A opleveren of nog: het gen dat hemofilie A veroorzaakt ligt op Xq28.

Klopt dit???
't is een examenvraag geweest blijkbaar en wilde toch zeker spelen dat er zich geen semantische spraakverwarring voordeed..

Succes nog iedereen!!!

Serapis

28-05-2008 08:44:40

Nog een bijkomende vraag waar jullie misschien licht op kunnen werpen.
Bij de uitleg van het koppelingsonderzoek staa op p. 117 bovenaan een polymorfe merker op op chrosomoom 7 met allel a. In het kaderke ernaast staat "en gezien het aantal informatieve meioses (10)".
Is dit een lapsus van de prof of niet? want volgens mij moeten het er 14 zijn...

ForzaJuve

28-05-2008 08:55:20

Fysische kaart
= catalogus met exacte positie van elk gen of elke locus.
D. i. met andere woorden de volgorde en onderlinge afstand van ORF's (open reading frames).
bvb Factor VIII: chromosoom x, lange arm, positie 28 (Xq28)

<->

Genetische kaart
= associatie tussen polymorfismes/mutaties en het voorkomen van een bepaalde aandoening of kenmerk, bestudeerd vanuit het fenotype. Met andere woorden, de FUNCTIE van de in de fysische kaart beschreven genen.
bvb. gestoorde functie van Factor VIII kan hemofilie A opleveren of nog: het gen dat hemofilie A veroorzaakt ligt op Xq28

Ik zou het ook zo uitleggen :)

Nog een bijkomende vraag waar jullie misschien licht op kunnen werpen.
Bij de uitleg van het koppelingsonderzoek staa op p. 117 bovenaan een polymorfe merker op op chrosomoom 7 met allel a. In het kaderke ernaast staat "en gezien het aantal informatieve meioses (10)".
Is dit een lapsus van de prof of niet? want volgens mij moeten het er 14 zijn...

Nee, 't zijn er maar 10 hoor:
- de 4 kinderen van de ouders
- 2 x 3 kleinkinderen

* van de ouders zelf kent ge de meioses niet (omdat de grootouders niet gekend zijn)
* en van de 2 extra partners (de "ce" en de "bc") kent ge ze ook niet