syncitiotrofoblast

Live forum: /viewtopic.php?t=15243

Anonymous

06-06-2008 08:14:42

De syncitiotrofoblast en cytotrofoblast blijven die rond het ganse embryo tussen chorion en decidua liggen of enkel thv van de hechtsteel (waar dan de cytotrofoblast nadien verdwijnt)? Help me! :D

ForzaJuve

06-06-2008 08:44:06

Volgens mijn tekeningen liggen die volledig rond het embryo. En ik veronderstel dat de cytoTB idd alleen ter hoogte van de stamvilli verdwijnt.

Lynxke

06-06-2008 10:55:00

da denk ik ook

seppe28

06-06-2008 11:54:54

denk ik dus ook. mijn tactiek hierbij gaat zijn ze alleen bij de detailtekening van het chorion frondosum te tekenen en te schrijven: villi blijven alleen bestaan ter hoogte van de hechtsteel. Dit wordt het chorion frondosum genoemd, de rest vormt dus het chorion laeve. :)

Lynxke

06-06-2008 14:00:21

alhoewel, nu ben ik veranderd van gedacht omdat:

1. ik denk dat ze verdwijnen wanneer het chorion laeve ontstaat, want dat ontstaat net doordat de villi afsterven door te weinig bloed. Dus volgens mij verdwijnt de syncytiotrofoblast en cytotrofoblast daar.
2. op pag 75 staat helemaal onderaan: er blijft dus enkel een amnionholte over, omgeven door het amnionvlies en chorionvlies. Thv de cervix is er geen decidua en het breken van de vlieze betekent dus dat het amnionvlies en chorionvlies ruptureren.

Kunt ge hieruit ni afleiden dat er enkel maar cytotrofoblast en syncytiotrofoblast overblijft thv de placenta, waar het de villi vormt?

Anonymous

06-06-2008 15:23:20

Bedankt allemaal om er ook over na te denken, maar omdat ik door overleg met een aantal anderen telkens tot tegenstrijdige antwoorden kwam heb ik toch maar eens naar onze deVRIENDt gemaild en zijn snelle antwoord was :

Ik heb altijd gedacht dat de cytotrofoblast en syncytiotrofoblast enkel aanwezig waren thv de placenta (de villi dus).
Het is echter inderdaad zeer moeilijk om dit terug te vinden.

Zie :
- http://www.siumed.edu/~dking2/erg/placenta.htm
Op deze tekening : geen trofoblast meer tussen decidua en chorion buiten de placenta
- zie ook http://www.theodora.com/anatomy/development_of_the_fetal_membranes_and_placenta.html

Figuur 39.

Besluit: het zal geen hoofdvraag worden :)

de Jean

06-06-2008 22:31:26

altijd handig om te weten waar de prof zelf nogal vaag over blijft = geen examenvraag!! :lol: merci!!