Moerman - spermatogenese

Live forum: /viewtopic.php?t=18824

JohnDoe

06-06-2009 08:37:44

Bij de slide van spermatogenese staat er dat het N-nummer van secundaire spermatocyten 1 is.
Moet dit niet 2n zijn (en haplo´d), gezien je nog altijd 2 dubbelstrengse DNA molecules hebt van elk chromosoom? (ok, hetzelfde chromosoom, maar dat maakt toch niet uit voor het N-nummer?)

mevrouw_konijn

06-06-2009 09:50:28

secundaire spermatocyt heeft inderdaad 2N want van elke chromosoom heeft hij nog 2 chromatieden.

JohnDoe

06-06-2009 13:28:54

Bij oogonese exact hetzelfde
Secundaire oocyt getekend met 'n' i.p.v. 2n

mevrouw_konijn

06-06-2009 13:40:50

als het een troost mag zijn. Zowel bij de oogenese als bij de spermatogenese heb ik die N nummers opgeschreven tijdens de les embryo van devriend en daar staat duidelijk 2N bij

JohnDoe

06-06-2009 13:53:22

als het een troost mag zijn. Zowel bij de oogenese als bij de spermatogenese heb ik die N nummers opgeschreven tijdens de les embryo van devriend en daar staat duidelijk 2N bij

Ja Devriendt is daar wel juist in.
Ik hoop maar als Moerman er iets van vraagt op zijn examen dat hij inziet dat zijn eigen slides fout zijn :P

Fernando

08-06-2009 07:28:48

voor zever het een verschil uitmaakt...

Moerman zegt 2n , n
Devriendt: n = 2...

Want zegt devriendt ook niet dat prim: n = 4 en moerman zegt: 2n ..

Of ben ik gewoon verward door te weinig slaap :)

Twabi2

08-06-2009 07:38:01

Maar 2n en n = 4 is hetzelfde... heb ik toch altijd geleerd in het middelbaar?

Fernando

08-06-2009 07:39:52

awel , dat was mijn punt ja , dan hebben ze toch allebei gelijk?

mevrouw_konijn

08-06-2009 07:45:55

eum? Hoe schrijf je dan het N nummer voor een spermatozoa: n/2? want N =1

Fernando

08-06-2009 07:48:59

gewoon n , maar dan haploid ?

mevrouw_konijn

08-06-2009 07:56:18

ah nee, want dat zou betekenen dat er tussen een spermatiede en een secundaire spermatociet geen verschil is. Terwijl ze beide haploid zijn, is het Nnummer van sec sp : 2 en van spermatiede N=1

Fernando

08-06-2009 08:03:23

ja , sorry ,

prim spermatocyt: 2 x 2n ( want twee homologe chrom)
sec spermatocyt : 2n
spermatide: n

Wat zijn moermans slide inderdaad incorrect maakt

Fernando

08-06-2009 08:19:09

Zucht...

Ik heb nog wat gezocht, op menig site schrijven ze dus wel:

Prim. : 2n
Sec. : n
Sperm. : n

Het zal toch wel correct zijn :)

hallopiep

08-06-2009 08:30:20

Behalve dan dat t niet kan, want dat zou inhouden dat er geen enkel verschil is tussen de secundaire spermatocyten en de spermatiden, zowel in n nummer als in plo´die.....
Gewoon maar hopen dan dat er geen vraag over gesteld gaat worden ;)

Fernando

08-06-2009 08:32:14

Een verschil is er sowieso, mss alleen geen verschil in n..

hallopiep

08-06-2009 08:46:54

Waarschijnlijk bedoelt moerman met zn 2n gwoon de ploidie en geeft devriendt met N=4 het aantal chromatiden weer.

Fernando

08-06-2009 08:48:14

Klinkt aannemelijk genoeg voor mij..

Twabi2

08-06-2009 10:53:17

Riiight, 2n is het aantal chromosomen. Door n te gebruiken geldt dat voor alle diersoorten, ge vervangt gewoon n door het haploid aantal.
N = 4 is dan het aantal kopieen van 1 gen. Zo was het :)