Sacrococcygeaal teratoom

Live forum: /viewtopic.php?t=20752

Anonymous

04-06-2010 10:53:18

Ik heb genoteerd dat er een welbepaalde reden is waarom een teratoom heel vaak Sacrococcygeaal ontstaat, maar kom er nu niet goed meer aan uit...
Kan iemand helpen aub?
Thx

TomYorke

12-06-2010 16:25:01

Ontstond die niet uit de primitiefknoop ofzo?

ADP

13-06-2010 10:31:42

Ontstond die niet uit de primitiefknoop ofzo?

Ik begrijp niet goed waarom er staat dat hij idd uit de primitiefknoop ontstaat, terwijl normaal een teratoom toch uit een primordiale geslachtscel ontstaat, of sla ik de bal ergens volledig mis?

Kirisai

13-06-2010 10:42:21

voor zover ik weet onstaan teratomas steeds uit primordiale geslachtscellen door een foute migratie vanuit de wand van de dooierzak... Enige verklaring die ik zou kunnen geven dat die zich bij voorkeur sacrococcygeaal vormen is dat die regio al dicht in de buurt van de dorsale dooierzakwand ligt en er eventueel een cel bij de vorming van het urogenitaal stelsel meegevoerd wordt naar de plaats waar later het sacrum ontwikkelt.
(eigenlijk heb ik geen idee dus :P gwn een niet al te wetenschappelijke hypothese)

Kirisai

13-06-2010 10:49:36

Waarom zouden teratoma's uit de primitiefknoop ontstaan? primitiefknoop bestaat toch uitsluitend uit epiblastische cellen? epiblastische cellen kunnen enkel ectoderm en mesoderm weefsel vormen. teratoma's zijn net "wondergezwellen" omdat ze weefsels uit de 3 germinatieve lagen kunnen vormen, wat onmogelijk zou moeten zijn als ze uitsluitend uit epiblastische primitiefknoopcellen ontstaan, toch? Heb enkel "ontstaan uit primordiale geslachtscellen" opgeschreven...

Anonymous

13-06-2010 19:08:48

Mijn notities vertellen mij het volgende: teratoma (sacrococcygeaal) kan afkomstig zijn van primitief streep (cellen die verschillende structuren van kiembladen kunnen vormen). En volgens mij kan dat ook wel kloppen, de primitiefstreep zorgt namelijk voor de vervanging van de hypoblast in endoderm, vormen van mesoderm en omvormen van epiblast in ectoderm.

ADP

13-06-2010 20:08:38

Mijn notities vertellen mij het volgende: teratoma (sacrococcygeaal) kan afkomstig zijn van primitief streep (cellen die verschillende structuren van kiembladen kunnen vormen). En volgens mij kan dat ook wel kloppen, de primitiefstreep zorgt namelijk voor de vervanging van de hypoblast in endoderm, vormen van mesoderm en omvormen van epiblast in ectoderm.

Ok, zoiets had ik ook, maar daar zat net de verwarring. Ik dacht namelijk dat een teratoom altijd afkomstig is van "verdwaalde" primordiale geslachtscellen die ergens blijven hangen en dan uitgroeien. Maar blijkbaar kan een teratoom ook ontstaan vanuit cellen van de primitiefstreep... Thanks!