Linkage disequilibrium en Genetische koppeling

Live forum: /viewtopic.php?t=20908

TomYorke

13-06-2010 11:31:14

Wat is nu precies het verschil? In de cursus staat dat genetische koppeling een fenomeen is van 2 loci en LD van 2 allelen van 2 loci, maar wat betekent dat nu? Want als je koppelingsonderzoek doet, dan zoek je toch ook naar het samen voorkomen van 2 mutaties (dus 2 allelen)?

ADP

13-06-2010 13:06:41

Wat is nu precies het verschil? In de cursus staat dat genetische koppeling een fenomeen is van 2 loci en LD van 2 allelen van 2 loci, maar wat betekent dat nu? Want als je koppelingsonderzoek doet, dan zoek je toch ook naar het samen voorkomen van 2 mutaties (dus 2 allelen)?

Ik zal het illustreren met een FICTIEF voorbeeld, om het simplistisch te kunnen stellen. Stel je hebt het gen voor oogkleur en het gen voor lengte van een persoon, en er bestaan voor elk gen maar 2 allelen, dus
- Oogkleur: blauw of bruin
- Lengte: groot of klein

Als de 2 genen heel dicht bij elkaar liggen, is de kans klein dat ze "uit elkaar gehaald worden" bij een crossing over. In dit voorbeeld zegt men dat dat oogkleur en lengte gekoppelde genen zijn.

Als ik dan blauwe ogen heb en een grote lengte, is het waarschijnlijk dat mijn nakomelingen ook steeds die combinatie hebben, deze twee allelen (of "verschijningsvormen" van de 2 genen) gaan steeds samen voorkomen.

In het voorbeeld zou men dan zeggen dat "blauwe ogen en lengte" in linkage disequilibium zijn.

Dus samengevat: "lengte en oogkleur zijn gekoppelde genen", "blauwe ogen en een grote lengte zijn in linkage disequilibrium".

Verbeter mij aub als ik fout ben, ik hoop dat het duidelijk is!

ADP

13-06-2010 13:12:46

Het 3de laatste zinnetje moet zijn:

In het voorbeeld zou men dan zeggen dat "blauwe ogen en grote lengte" in linkage disequilibium zijn.