intermediair fenotype

Live forum: /viewtopic.php?t=4253

peaz

14-05-2006 14:19:26

devriendt zegt: intermediair fenotype w gebruikt om bepaalde kenmerken vh metabolisme aan t duiden die mbv bepaalde tests kunnen worden opgespoord (p33)

ma is een IF niet gewoon een fenotype waarbij er invloed is van beide allelen

Anonymous

24-05-2006 15:51:36

uit mijn boek van't middelbaar kank u intermediair fenotype wel uitlegge:

Bij 2 allelen die co-dominant zijn, pak bv voor de kleur van bloemen:

AA= rood
aa= wit

Aa=roze dan is roze het intermediair fenotype

(hier is A niet dominanter dan a= ze zijn codominant, ik zeg't ma even omdat 't ander mss verwarrend is omdak een hoofdletetr heb gebruikt)

peaz

24-05-2006 21:15:20

uit mijn boek van't middelbaar kank u intermediair fenotype wel uitlegge:

Bij 2 allelen die co-dominant zijn, pak bv voor de kleur van bloemen:

AA= rood
aa= wit

Aa=roze dan is roze het intermediair fenotype

(hier is A niet dominanter dan a= ze zijn codominant, ik zeg't ma even omdat 't ander mss verwarrend is omdak een hoofdletetr heb gebruikt)

ja idd das wa ik dacht ma wa bedoeld devriendt dan?

Lotte

25-05-2006 19:14:36

ksnap die zin ook nie echt goe; maar mss is da nie zo belangrijk? dat komt er zo ineens tussen....

als iemand hier nog wa meer over weet...

konig nimrod

31-05-2006 22:02:45

Bedoelt hij hier niet gewoon dat je dat soort fenotype niet echt uiterlijk kan zien zoals bij achondroplasie of sydroom van down?

Als ik het me goed herinner geeft hij hier als voorbeeld de overvloedige Cl- secretie bij mucoviscidose, wanneer CFTR gemuteerd is.

Het is maar een gissing he

Viel Spass und Sukses!

JD

Aiesh

01-06-2006 06:09:05

Een voorbeeld: Er is duidelijk een link vastgesteld tussen circulerend LDL en een verhoogd risico op een vieze ziekte aan de bloedvaten van uw hart. Du-hus ze gaan LDL meten (wat vrij eenvoudig is), het intermediair fenotype, en dat kunnen ze linken aan afwijkingen aan uw bloedvaten.
gen -> afwijking fenotype -> ziekte.
Maar dat gaat alleen als ze inderdaad een rechtstreeks verband vinden tussen de afwijking van het fenotype en de ziekte (wat hier vrij voor de hand liggend is, wie weet nu nog niet dat LDL niet zo gezond is :D).

peaz

01-06-2006 12:59:25

Een voorbeeld: Er is duidelijk een link vastgesteld tussen circulerend LDL en een verhoogd risico op een vieze ziekte aan de bloedvaten van uw hart. Du-hus ze gaan LDL meten (wat vrij eenvoudig is), het intermediair fenotype, en dat kunnen ze linken aan afwijkingen aan uw bloedvaten.
gen -> afwijking fenotype -> ziekte.
Maar dat gaat alleen als ze inderdaad een rechtstreeks verband vinden tussen de afwijking van het fenotype en de ziekte (wat hier vrij voor de hand liggend is, wie weet nu nog niet dat LDL niet zo gezond is :D).

uh wat is dan het fenotype hier? verhoogde LDL? en dat kun je dus vinden door te meten en dat is dan de metabole afwijking die door een bepaalde test kan worden opgespoord?

klopt dat

Aiesh

01-06-2006 13:38:51

Het komt er gewoon op neer dat ge iets wat makkelijk te testen valt/zichtbaar is als aanwijzing gebruikt voor een afwijking in een gen, en voor een bepaalde ziekte die ontstaat uit een afwijking in uw genen.
mutatie -> bepaalde eigenschap -> ziekte
Ge kunt nie zien of da gen kapot is tenzij ge het DNA gaat onderzoeken, maar zoals bij da voorbeeld da hij gaf kunt ge wel zien da teveel Cl- gesecreteerd wordt en bijgevolg concluderen: aha da gen is kapot :shock:

mutatie -> iets raars in fenotype namelijk die cl-secretie -> ziekte

Maar da gaat alleen maar als da fenotype heel zeker verbonden is met uw gen (als ge toevallig ook rooie stippen op uw kop krijgt door die mutatie kunt ge da toch nie als kenmerk gebruiken want rooie stippen kunnen door vrij veel dingen veroorzaakt worden :D)

Mss moet er eens iemand die die cursus heeft en/of die les gehad heeft zeggen of dat klopt :roll:

peaz

01-06-2006 14:33:11

...Koen(?), waar wacht je op :D