lig suspensorium ovarii

Live forum: /viewtopic.php?t=4424

Bart

26-05-2006 13:56:22

Is het lig. Suspensorium Ovarii hetzelfde als het mesovarium? (ik heb bij beide erbij geschreven dat de A. en V. Ovarica erdoor lopen...

En waar is de opening naar de peritoneale holte, waar moerman het over had? Ik kan dat precies toch niet echt vinden in de atlas...

Bedankt!

Anonymous

03-06-2006 20:11:44

het lig. suspensorium ovarii is niet hetzelfde als het mesovarium:

- het mesovarium de structuur die tussen het ovarium en het lig. latum loopt en verderloopt in het viscerale peritoneum over het ovarium
- het lig. suspensorium ovarii elders (sobotta p. 197, 1069a) nl. in de richting van een pool van het ovarium. Het is geen echt ligament, het is eerder een goot in het lig. latum waar de A. en V. ovarica doorlopen.

De vasa ovarica lopen dus in het lig. suspensorium ovarii in de richting van het ovarium om dan daarna via het mesovarium langs de hylus van het ovarium binnen te dringen.

-> praktische uitwerking:
1.neem een stuk plasticfolie en houdt aan twee hoekjes vast en laat voor uw neus hangen -> u kijkt nu langs achter op het lig. latum.
2.vraag een omstaander om voor u te gaan staan en zijn vuist verticaal in uw richting in de plastiekfolie te steken: de gebalde hand = het ovarium, de pols de structuren die door het mesovarium lopen.
3. laat de omstaander - met nog steeds zijn hand in de plastiekfolie - een hoek maken tussen zijn handrug en onderarm en vraag hem vervolgens die onderarm ook zover in uw richting te brengen dat ook deze de plasticfolie raakt -> de plasticfolie rond de onderarm = lig. suspensorium

De opening naar de peritoneale holte is die opening van de eileider in het uiteinde aan de kant van het ovarium. De eileider is niet afgesloten en er is dus een verbinding met de peritoneale holte.

BADMAN

04-06-2006 21:09:17

:shock: :cry:

Bart

04-06-2006 21:21:01

idd! da dacht ik ook al... bedankt!