KOPPELING EN ASSOCIATIE

Live forum: /viewtopic.php?t=4454

Anonymous

27-05-2006 07:34:44

Ik ben een beetje verward met koppelings- en associatiestudies: hoe ik het begrijp is dat je beide kan uitvoeren op het hele genoom, maar dat je meestal eerst kandidaat-genen zoekt mbv koppeling en dan associaties zoekt tussen bepaalde allelen van die kandidaat-genen en de aandoening. Klopt dat, of zit het helemaal anders?

Anonymous

28-05-2006 10:00:11

Ik begrijp het ook niet echt. en ik heb nog een bijkomende vraag: vanwaar komt die "1.61 risico" op pg 121? of ben ik nu aan het muggenziften en is dit gewoon een gegeven?

Anonymous

28-05-2006 11:07:21

over die 1.61: dat is gewoon gegeven... TT is wel geassocieerd met NBD, maar niet zo sterk (laag relatief risico)

peaz

28-05-2006 11:12:36

AS
associatiestudies worden gebruikt na het vinden van kandidaat genen omdat het nog niet mogelijk is dit efficient op het hele genoom te onderzoeken, maar theoretisch zou dat ook kunnen.

associatie studies kijken naar zelfde mutaties bij aandoening, dus als SNP 1 A = altijd als persoon ziek is, is deze ofwel aanleiding ofdoor LD

KO
het nadeel van koppelingsstudies is dat het grote regios gekoppeld zijn, rond de 1Mb, er liggen gemiddeld dus 10 genen in die regio, hieruit kan men dan de kandidaatgenen halen voor associatieonderzoek of voor mutatie analyse bij monogene aandoeningen

verschillende mutaties op zelfde gen, bij koppelingsonderzoek zoeken ze gewoon twee loci die vaker samen voorkomen dan statistisch zou moeten

zie ook slides 100-102 vd les

die 1.61 die is volgens mij wel af te leiden maar op pubmed vind ik verder niet zoveel info over hoe ze er aan komen, maar daar staat het ook ongeveer gegeven

:oops: semi-studie ontwijkend gedrag dat :D

Anonymous

04-06-2006 22:06:57

bij da hoofdstuk over koppeling

ik zie het verschil tss genetische koppeling en LD niet goed

want bij genetische koppeling als ge met CA's werkt, is toch ook het allel belangrijk en niet alleen het feit dat de 2loci samen overgeerfd worden?

ik bedoel:
chromosoom 1
allel 1= 6CA's + gen voor aandoening
chromosoom 2
allel 2= 7CA's

dan moet je toch allel 1 overerven als er moet sprake zijn van genetische koppeling?

merci!