uitstekende oefeningen voor thuis

Live forum: /viewtopic.php?t=4621

Anonymous

01-06-2006 10:32:40

In deze bundel vragen (zie Toledo) vind ik bij de vraag van genetica, hoofdstuk 15 (chromosomale afwijkingen) bij vraag 4:

. Chromosomen onderzoek kan uitgevoerd worden op de poollichaampjes, dmv FISH. Bij een vrouw wordt dit uitgevoerd tijdens een in vitro bevruchting (proefbuisbevruchting). Bij poollichaampjes van een aantal oocyten die zo onderzocht worden vindt men een twee chromosomen 21, bij andere vindt men geen enkel chromosoom 21. De vrouw vertoont geen enkel kenmerk van Down syndroom. De non-disjunctie die geleid heeft tot deze toestand is dus opgetreden in de volgende cellen :

A. Primaire oocyt in haar moeders kiemcellijn
B. Secondair oocyt in haar moeders kiemcellijn
C. Blastomeer in haar moeders kiemcellijn
D. Primaire oocyt in haar eigen kiemcellijn
E. Secondaire oocyt in haar eigen kiemcellijn
F. een cel in haar eigen kiemcellijn

F zou dan het juiste antwoord zijn. Ik kwam bij mijn redenering antwoord D uit, wat toch een meer specifiek antwoord is. Waarom zou het dit niet kunnen zijn? Is er iemand die hier een uitleg voor heeft?

Alvast heel erg bedankt!!

peaz

01-06-2006 10:55:22

misschien omdat deze non-disjunctie ook kan optreden bij bijv sec. oocyt of al bij de oogonia :? zeker ben ik ook nie hoor

Anonymous

01-06-2006 11:29:53

Dat dacht ik ook eerst, maar dan klopt het niet dat er enkel poollichaampjes gevonden worden met ofwel twee, ofwel geen chromosomen 21. Indien de fout optreedt bij de sec. oocyt moeten er ook normale poollichaampjes zijn met 1 chromosoom 21 (want poollichaampjes zijn haploid). Zou het kunnen dat de prof zich hier vergist heeft? Of zie ik iets over het hoofd?
Wel bedankt voor de reactie!

peaz

01-06-2006 11:48:56

mm da klopt wel maar stel dat dit optreedt in de mitosen die tot prim oocyt gaan (zie ook moerman slides), dan krijg je toch prim ooc met 2 of met 0 of zie ik t nu verkeerd

Anonymous

01-06-2006 12:07:41

Wacht he, .. als non- dysjunctie optreedt tijdens een mitotische deling, krijg je dochtercellen met 4 chromosomen 21 en andere zonder chromosoom 21. Kunnen er dan nog poollichaampjes gevormd worden met twee chromosomen 21?

peaz

01-06-2006 12:38:25

Wacht he, .. als non- dysjunctie optreedt tijdens een mitotische deling, krijg je dochtercellen met 4 chromosomen 21 en andere zonder chromosoom 21. Kunnen er dan nog poollichaampjes gevormd worden met twee chromosomen 21?

uh bij meiose zal die met 4 zich splisten in 2 van 2 en die van 0 in 2 van 0

dus eerste PL heeft of 2 of 0 chr 21

Anonymous

01-06-2006 12:47:24

Ja je hebt gelijk! als ik het dan verder uitwerk krijg ik wel poollichaampjes met 2 en andere zonder chromosoom 21!
Toch wel een doordenkertje die vraag. Bedankt!

Anonymous

01-06-2006 12:58:26

Nee dit klopt toch nog niet helemaal:

STel dat non- dysjunctie optreedt tijdens de mitose dan krijg je als prim. oocyten

*een cel met 3 x chr 21
Deze cel zal tijdens meiose I een sec oocyt geven met 1 chr 21 en een PL met 2 chr 21

*een cel met 1 x chr 21
Deze zal kan dan tijdens verdere meiose aanleiding geven tot een eicel met 1 chr 21 en een pl zonder chr 21

Dit idee lijkt me beter dan het idee van de 4 chromosomen 21 in een cel. Niet?

peaz

01-06-2006 13:02:28

Nee dit klopt toch nog niet helemaal:

STel dat non- dysjunctie optreedt tijdens de mitose dan krijg je als prim. oocyten

*een cel met 3 x chr 21
Deze cel zal tijdens meiose I een sec oocyt geven met 1 chr 21 en een PL met 2 chr 21

*een cel met 1 x chr 21
Deze zal kan dan tijdens verdere meiose aanleiding geven tot een eicel met 1 chr 21 en een pl zonder chr 21

Dit idee lijkt me beter dan het idee van de 4 chromosomen 21 in een cel. Niet?

ik weet het ben ook aan t denken, tenzij je dus een dubbele ND hebt dan heb je de 4-0 situatie

tja...

Anonymous

01-06-2006 13:49:42

zucht, gaan we echt van deze "oefeningen" op't examen krijgen??=(