leeftijd en non-disjunctie

Live forum: /viewtopic.php?t=4720

Anonymous

02-06-2006 18:29:52

Non-disjunctie zou makkelijker optreden bij oudere vrouwen, omdat de cohesines minder goed werken en daardoor minder tensie gaat ontstaan bij crossing over. Maar gebeurt crossing al niet bij alle eicellen tijdens het foetale leven? Dan heeft leeftijd hier toch geen invloed meer op?

peaz

02-06-2006 18:51:06

nee toch, er is toch crossing over tijdens de meiose en die is toch 1 x per maand?

Anonymous

02-06-2006 19:01:46

nee de crossing overs zijn inderdaad al gebeurd,die zijn er namelijk in profase I,en die wordt al prenataal voltooid
ik denk dat het zo zit:
het zijn niet de cohesines die voor de spanning zorgen in meiose I,maar de chiasmata(die dus al gevormd zijn).nu zijn er een aantal cellen waar er minder crossing overs optreden,waardoor er ook minder spanning is en de 2 chromatiden toch naar 1 pool getrokken kunnen worden.
tijdens meiose II(of dus een gewone mitose)zijn het wl de cohesines die voor de spanning zorgen. bij oudere vrouwen zijn die 'versleten' waardoor er een trisomie kan optreden.
die tekening op pg 22 vind ik wel duidelijk daarvoor

natuurlijk,iemand mag mij altijd verbeteren :wink:

Anonymous

02-06-2006 19:04:51

ok,schoonheidsfoutje:-)
in meiose I zijn het uiteraard nie de chromatiden maar chromosomen die uit elkaar worden getrokken

Anonymous

02-06-2006 20:06:58

nee cohesines zorgen voor tensie als de chromatiden uit elkaar getrokken worden. dat is tijdens de MII en die wordt pas violtooid na de bevruchting

trouwens, de MI voltrekt zich wel tijdens het foetale leven, maar die 'bevriest' toch in de profase, terwijl die crossing overs enkel kunnen optreden in de metafase.

peaz

02-06-2006 22:54:31

nee cohesines zorgen voor tensie als de chromatiden uit elkaar getrokken worden. dat is tijdens de MII en die wordt pas violtooid na de bevruchting

trouwens, de MI voltrekt zich wel tijdens het foetale leven, maar die 'bevriest' toch in de profase, terwijl die crossing overs enkel kunnen optreden in de metafase.

en die is dus toch pas 1x per maand?

Anonymous

03-06-2006 06:45:30

inderdaad. daarom begrijp ik niet waarom het steeds in de cursus staat dat leeftijd geen invloed kan hebben op die crossing overs

Anonymous

03-06-2006 06:54:02

als ge kijkt in uw boek van embryologie pg 11 dan staat daar dat de crossing overs in profase 1 gebeuren
dus dan klopt het genetica boek wel