chromosoomafwijkingen

Live forum: /viewtopic.php?t=4728

Anonymous

03-06-2006 08:26:07

bij postitioneel kloneren staat over het deel van chromosoom afwijkingen dat dit wel handig is voor ADA en kanker maar niet voor een recessieve aandoening..
ik snap niet waarom dit niet gaat..

Aiesh

03-06-2006 08:50:24

Ge gaat DNA van een familie onderzoeken waarin er een aantal allemaal dezelfde ziekte hebben en kijken of ge mutaties vindt die alleen de zieken hebben en de 'normale' familieleden niet.
Als ge met een recessieve aandoening zit dan hebben schijnbaar 'normale' familieleden die mutatie mogelijk ook (maar ze heeft geen effect, definitie van recessief :lol: ), en begin dan maar eens te zoeken als ge nie eens kunt uitmaken wat 'normaal' is. Bij dominante zijt ge tenminste zeker, niet ziek = geen afwijking in gen, normaal dna, en dan kunt ge da vergelijken met de zieken.

Anonymous

03-06-2006 08:55:04

aah ok ja,das duidelijk:-)
merci!

Anonymous

03-06-2006 15:51:03

volgerns mij is da toch ni helemaal juist

ik denk eerder dat het zo is, omdat een autosomaal recessieve aandoening bijna nooit ontstaat door een chromosomale fout. er moeten twee alllelen uitgeschakeld worden en er is een zeer kleine kans dat dit gebeurt. het ene allel is uitgeschakeld door een translocatie, het andere allel moet dan net gemuteerd zijn om zo de aandoening te veroorzaken.
hierdoor is het moeilijk die AR vormen te gebruiken, want als er een translocatie is, kan je hem niet opsporen (want meestal is de drager ervan niet ziek)