vraagjes embryologie

Live forum: /viewtopic.php?t=4866

Lotte

05-06-2006 19:14:36

enkele vraagjes:

1) bij de bevruchting; is er een binding tussen ZP3receptoren op de zaadcel en ZP3molecules op de zona pellucida. we hebben daar zo'n tekening van gemaakt. maar zijn die uitlopers (zo streepjes) de ZP3moleculen? en die driehoekjes de receptoren? ( hopelijk snapt iemand dees :? )

2) het membraan van Heuser (schrijft da zo?) is zo de laag cellen van de dooierzak tegenover de cytotrofoblast. maar ik heb ook ergens mebraan van Hoiter geschreven. (zo dat het EER geproduceerd wordt door cytotrofoblast en cellen van Hoiter...) wat is dat??

3) bij NBD; ge hebt een menigo-encephalocoele: wanneer er meninge+ neuronaal weefsel door het defect naar buiten komt. en ge hebt menigo-hydro-encephalocoele: hetzelfde maar met ventrikels.. wat is eigenlijk het verschil? maw, wat is het verschil tussen de ventrikels van de hersenen en neuraal weefsel?

hopelijk weet iemand het antwoord op één van deze vragen!
dankuwel!!

Andromeda

05-06-2006 19:35:12

- die uitlopers zijn de suikerketens op de ZP3 moleculen, de driehoekjes idd de receptoren op de zaadcel waaraan die suikerketens binden.

- ik heb staan dat het EER wordt geproduceerd door membraan van Heuser, Hoiter is mij onbekend, maar de uitspraak lijkt wel wa op Heuser hé... :wink:

- ik weet het niet zeker, maar ik denk dat meningo-hydro-encephalocoele betekent dat het uitpuilende hersenweefsel rond een met vocht gevulde holte zit (vandaar dan hydro...), zodat dat een soort ventrikel (= letterlijk kamer) vormt. t klinkt toch ni slecht é 8)

Lotte

05-06-2006 19:51:44

haha, bedankt! ik dacht ook al dat hoiter mss heuser moest zijn :)

The Fallen Madonna

05-06-2006 22:46:40

effe gegoogled:

Cranial ossification defects due to weakness of occipital bone (similar to spina bifida)
a. Meningocoele – herniation of meninges and CSF through occipital bone

b. Meningoencephalocoele – herniation of brain and meninges through occipital bon

c. Meningohydroencephalocoele – herniation of brain, meninges and ventricles

Bij de groei van de hersenen ontstaan ventrikels, inwendige ruimten, die onderling met elkaar in verbinding staan. In de ventrikels die zich in de grote hersenen hebben gevormd, bevindt zich een geplooid membraan, dat rijk is aan bloedvaten en dat de plexus chorioideus (zie links) wordt genoemd. Op deze plaats wordt het hersenvocht ofwel de cerebrospinale vloeistof gevormd (bij een volwassene zo'n 500 ml per dag). Deze vloeistof dient om de druk rond de hersenen op peil te houden, fungeert als schokbreker en voorkomt dat de hersenen uitdrogen. De ruimten waarin de hersenvloeistof zich bevindt, staat in verbinding met de ruimten rond het ruggenmerg.

'k denk doordat de afvoer van dat vocht ni goed verloopt gaan uw ventrikels zich met vocht vullen en zetten ze uit--->dus in feite zoals gezegd: hersenen rond een kamer met vocht, en dat geheel komt naar buiten. ofdat de uitzettende kamers nu de oorzaak zijn van het uitpuilen van het geheel of omgekeerd (doordat het schedeldak ni in orde is) en dat de kamers vrij spel krijgen om uit te zetten... 'k weet 't allemaal niet zeker, 'k zit daar nog ni, 't is maar een voorstel
hopelijk ben je er iets mee...je kan in ieder geval toch iéts vertellen op 't examen
en een duidelijk prentje zonder teveel zever erbij

Lotte

06-06-2006 19:25:54

bedankt voor je opzoekingswerk!!!

kheb nog een paar vraagjes over embryo :)

* bij de vorming van de veneuze uitstroom van het hart: in mijn nota's heb ik geschreven dat de linkse v. cardinalis anterior verdwijnt. maar in de cursus staat dat de v. brachiocephalica hieruit ontstaat. (op die tekening in de nota's heb ik die ook getekend, maar daar komt die niet uit de v. cardinalis ant.) hoe zit dat dan juist?

* het kanaal van muller, dat wordt toch gevormd uit de Inter- embryonaire coeloomholte? dus aangezien de IE coeloom holte int rood getekend staat in de nota's, zou ik het kanaal van muller ook rood tekenen. maar tis oranje...! hoe zit dit juist? en oranje, uit welk kiemblad ontstaat dit??
weeral, bedankt voor de antwoorden!
en vééél succes!

Lotte

06-06-2006 19:28:33

bij de vorming van de veneuze uitstroom van het hart: in mijn nota's heb ik geschreven dat de linkse v. cardinalis anterior verdwijnt. maar in de cursus staat dat de v. brachiocephalica hieruit ontstaat. (op die tekening in de nota's heb ik die ook getekend, maar daar komt die niet uit de v. cardinalis ant.) hoe zit dat dan juist?

oeps! :oops: ik zie net dat deze vraag hier nog al gesteld is... maar nog zonder antwoord... dus ja, als ze er twee keer staat, wordt ze mss sneller beantwoord? :wink:

oepsie

06-06-2006 19:47:26

als je fig. 7.10 bekijkt in human embryologie kan je het zien. het onderste deel van de v.cardinalis anterior verdwijnt maar ondertss is er ook al een tak naar de toekomstige v.cava superior aan het groeien vanuit de v.cardinalis ant. en dat is dus de v.brachocephalica

bij mij is het kanaal van muller oranje getekend, waarom weet ik niet. ik weet wel dat de chorda eigenlijk oranje zou moeten zijn, maar om het onderscheid te maken is deze oranje getekend. mss is dat ook zo voor het kanaal van muller? want kanaal van muller komt volgens mij uit de IEcoeloomholte

Lotte

06-06-2006 19:53:05

ik weet wel dat de chorda eigenlijk oranje zou moeten zijn, maar om het onderscheid te maken is deze oranje getekend

euh? bedoel je dat de chorda rood is getekend om onderscheid te maken met oranje van prechordale plaat die oranje is???

oepsie

06-06-2006 20:37:54

ik weet wel dat de chorda eigenlijk oranje zou moeten zijn, maar om het onderscheid te maken is deze oranje getekend

euh? bedoel je dat de chorda rood is getekend om onderscheid te maken met oranje van prechordale plaat die oranje is???

omgekeerd de notochord is oranje getekend maar normaal is die rood omdat die dezelfde oorsprong heeft dan de rest van dat rood, allez dat hebben ze mij toch wijsgemaakt. dus 100% zeker ben ik dat niet, het was gwn een hypothese :wink: