ook paar vraagjes embryologie :-)

Live forum: /viewtopic.php?t=4872

Anonymous

05-06-2006 20:20:59

tzijn maar korte denk ik:
- in mn schrift heb ik geschreven dan de linker v.cardinalis anterior verdwijnt maar in het boek staat dat dat de v.brachiocephalica vormt.. wat is het nu?

-op 1 van die eerste slides van longen en vruchtwater staat een foto met allemaal bubbeltjes,juist een druiventros.hoe kwam dit weer?

-ik heb opgeschreven dat de blaas een dubbele origine heeft: het kanaal van wolff en intermediair mesoderm..dit is toch wel verkeerd nie?:) is het gewoon endoderm en intermediar mesoderm?

-wat zijn juist die HLA-genen?

-dit is de laatste :oops: waar die die softenon voor?alle,wat is dat voor een medicament?

Cl0cKw1S3

05-06-2006 21:01:50

gevonden op google (www.google.com :roll: ) :

softenon : "onschuldig" slaapmiddel en tegen ochtendmisselijkheid :)

Saigon

05-06-2006 21:23:39

HLA: human leukocyte antigens

De basis van bv afstoting bij transplantatie. Elke cel in uw lijf draagt HLA molecules, en er zijn nogal vrij veel verschillende HLA types (miljoenen en nog is miljoenen...). Bij transplantatie komt er een orgaan van een ander binnen, met lichaamsvreemde HLA's. Uw immuunsysteem herkent die en attakeert da orgaan, met als gevolg afstoting.
Uw eigen cellen dragen lichaamseigen HLA's, dus da zijn de goei voor uw immuunsysteem.

Lotte

06-06-2006 19:32:26

ik heb opgeschreven dat de blaas een dubbele origine heeft: het kanaal van wolff en intermediair mesoderm..dit is toch wel verkeerd nie? is het gewoon endoderm en intermediar mesoderm?

ik dacht dat de blaas ontstaat uit het endoderm? namelijk het allantois...? zo staat het toch bij het hoofdstuk over de ontwikkeling van gastro-intestinaal..
hoe zit dat dan met intermediair mesoderm? dit vormt toch de nier en ureter? de blaas oook ???

btw, tis nu op canvas een programma over de ontwikkeling van de mens! de hele zwangerschap... dus als je er niet genoeg van kan krijgen: zet uw tv op!!!! :wink:

Anonymous

21-06-2006 19:58:29

ja de blaas is endoderm. maar dat trigonum wordt gevormd door het kanaal van wolff, dus de blaas bestaat voor een klein gedeelte dus ook een beetje uit mesoderm. dit is bij volwassenen overdekt door een laag endoderm maar toch nog steeds te onderscheiden