moerman:perineum

Live forum: /viewtopic.php?t=4990

Lotte

07-06-2006 19:03:03

hey!

kheb wel wa problemen met slide 5 over het perineum. de a-v pudenda interna, die gaan daar door een opening in m.transversus perineis profundus. en dan noemen ze a-v dorsalis penis. maar in welke holte lopen ze dan? ik had in mijn nota's fossa ischiorectalis geschreven? klopt dit? hoe geraken ze dan in de penis? dan moeten ze toch terug door die m.transversus perineis prof, om in de penisloge te komen??

enige verduidelijking is welkom! danku!

Bart

07-06-2006 21:21:56

hej lotte,

de A en V pundenda interna verlaten de spatium perinei profudus (het kanaal van alcock ligt daar in) door te lopen tussen het lig transversum perinei en de membrana perinei (=fascia diafragmatis urogenitalis inferior) Van daaruit lopen ze de penis binne, om bovenop de corpora cavernosa te lopen! Volgens mij lopen die dus nie in de fossa ischiorectalis, want die ligt bovenop de spatium perinei profundus...

Anonymous

10-06-2006 16:23:06

de tekening van moerman is daar heel verwarrend vind ik.

als je kijkt in de atlas zie je dat de a dorsalis penis en de nervus het spatium perinei profundum verlaten tussen het lig transversum perinei en de membrana perinei. Ze gaan dus eigenlijk helemaal niet door de m. transversus perinei profundus omdat die hoger ligt. Maar Moerman heeft op zijn tekening wel een opening door de m. transversus perinei getekend.

Anonymous

22-06-2006 09:33:29

hoe zit dat nu met die bloedvaten? het kanaal van alcock loopt toch boven het diafragma urogenitale, dus ook boven de m transversum perinei profunda.

Anonymous

22-06-2006 11:17:29

ja ze lopen boven de m transversus perinei profundus en doorboren die dan, daarna lopen ze zoals hier boven vermeld.