directe en indirecte DNA-diagnostiek

Live forum: /viewtopic.php?t=5415

Cl0cKw1S3

15-06-2006 19:28:28

Hey,

Wat is hier juist het verschil tussen, want ik zou het echt niet weten...

Karel

oepsie

16-06-2006 22:20:37

directe dna-analyse: men weet welke specifieke dna-sequentie de oorzaak is van een aandoening, men maakt primers (of wat dan ook) en kijkt of die binden. binden ze heb je de aandoening of ben je drager, anders niet. maw ze zoeken specifiek naar een bepaalde dna-sequentie
indirecte dna-analyse: men weet niet precies welke specifieke dna-sequentie de oorzaak is of men kan het niet nakijken omdat het gen te groot is of om dat er verschillende mutaties zijn in het gen of om nog andere redenen. dan doen ze dit via een omweggetje: ze pakken 3 merkers, ze weten het gen voor de aandoenig en ze gaan die merkers plaatsen. nu kijken ze of de 3 merkers bij gezonde personen in de familie voorkomen en bij de zieke personen. in ons voorbeeld was dat x-gebonden aandoening en vroeg iemand zich af of ze draagster was, dan keek men of de vrouw drager is van dezelfde merkers als haar gezonde broer of als haar zieke broer. en zo kan men ook achterhalen of iemand drager is of een bepaalde aandoening heeft.
aan de indirecte dna-analyse zitten nog wat voorwaarden maar die ken ik niet uit mijn hoofd. (oa. door crossing-overs is het resultaat niet altijd correct)
ik dacht dat het zo zat, 100% ben ik het niet zeker want ik ben momenteel met een ander vak bezig en dat is wat ik er van heb onthouden, dus als iemand me kan verbeteren doe maar gerust.