centiMorgan

Live forum: /viewtopic.php?t=5966

BADMAN

28-06-2006 03:19:43

de afstand tussen twee loci wordt uitgedrukt in cM. dit is evenredig met het aantal %kans tot recombinatie tussen deze twee loci...

is recombinatie ook nie afhankelijk van de lengte van een chromosoom?

1 is 3keer zo lang als 21
dan hebde eigenlijk toch 3keer minder kans dat er op een bepaalde plaats een recombinatie voor komt?
dan klopt diee afstand toch nie helemaal?

oepsie

28-06-2006 07:56:13

2 loci hebben naargelang hun onderlinge afstand meer kans dat ze samen of niet samen worden overgeŽrfd. dus 2 loci die dichter bij elkaar liggen hebben meer kans dat ze samen worden overgeŽrkd.
of een chromosoom nu groter is of kleiner maakt weinig uit. want het hangt af van de onderlinge afstand tss de 2 loci. ik denk wel dat een langer chr. meer loci kan hebben, maar dat bepaalt nog altijd niet de afstand tot het andere loci, als je 1 locus al hebt.
ik hoop dat dit wat helpt :wink:

BADMAN

28-06-2006 08:45:44

een chromosoom heeft toch maar meestal twee chiasmata? dus een langer chromosoom heeft toch meer plekken om da chiasma door te voeren, dus is er minder kans da da chiasma juist op die plek komt waar het nie mag zijn... dus voor zelfde aantal centimorgan kleinere recombinatiekans?

oepsie

28-06-2006 09:14:36

ik denk dat niet dat er meestal 2 chiasmata zijn, ik denk dat er 2 nodig zijn voor een goede meiose.

Valentin

28-06-2006 14:25:51

Jan, onthoud het gewoon :)
1 Mb afstand = 1cM = 1% kans op recombinatie