oestrogeenproductie

Live forum: /viewtopic.php?t=9181

Anonymous

31-05-2007 15:06:27

Hallo!

k Zit een beetje in de knoei met Missiaen en zn hormonen...

Bij het hoofdstuk puberteit staat dat bij de geboorte FSH en LH stijgt, en het ovarium dan oestrogeen gaat produceren. Maar ik dacht dat oestrogeen alleen geproduceerd werd door groeiende antrale follikels, en dat zo gauw oestrogeen steeg dan FSH geïnhibeerd werd? Is dat dan niet waar? Waar komt die oestrogeen vandaan?

khoop dat iemand zo vriendelijk wil zijn het te verduidelijken :) !

Jasper

31-05-2007 15:48:41

Je moet opletten met het feit, dat voordien de foetus in de barmoeder van de moeder zit en de placenta daar (eigenlijk is de placenta een deel van het kind en deel van de moeder) oestrogeen (en progesteron, samen de steroiden) produceert, die inwerkt op het kind. De placenta neemt de functie van het geel lichaam (corpus luteum) over. (ontstaat rond 28 weken). En die oestrogeen valt dus idd. weg dan bij de geboorte (logicher wijze) en zodoende kan de hypofyse van het kind dat niet meer onderdrukt wordt, weer FSH en LH produceren, wat voordien werdt onderdrukt door de oestrogeen productie van de placenta. En dan gaat LH en FSH leiden tot E-Productie in de eierstokken (ovarium, met de prim. follikels, merk op dat dit verschillend is van de menstr. cyclus, gezien dit nog maar tss. 0 en 3 maand is hé). Maar die E-Productie is veel minder dan de E-Productie die we hadden tijdens de ZWS, waar de foetus in de baarmoeder van de moeder zat met de placenta (redelijk veel cellen en redelijk groot weefsel die beduidend meer E zullen produceren).
Vanaf 3 maand is er een onderdrukking (door hersenen) van alles tot op een minimum, aan 1.5 jaar. Een 'beetje' oestrogeen wordt dus geproduceerd door het ovarium van het kind onder invloed van FSH en LH, van de hypofyse van het kind.

Dit is de volledig uitleg.
Dus zal het ovarium oestrogeen produceren want da staat er letterlijk in, in de cursus en da is nie fout, bovendien heeft hij dt ook in de les gezegd, dus ik denk da het ovarium met daarin de follikels wel E kan produceren. Dit is bovendien aan een leeftijd tss. 0 en 3 maand voordat er dus al menstruele cyclussen optreden.
En dat mag je, denk ik, niet verwarren met de E-Productie tijdens de cyclus.
En het is zo, denk ik, dat de hoeveelheid E-Productie en de lokatie ervan gewoon niet te vergelijken zijn, zodoende dat da beetje E van het ovarium niet direct zal zorgen voor een grote onderdrukking van FSH.

Maar ik denk da je best gewoon het grafiekje met de hormoonconcentraties (bij het stukje E. Puberteit) wat missiaen op bord heeft getekend eens goed bekijkt en dan ziet het er redelijk logisch uit ;-)

EDIT/ Dit was wat ik uit de les enzo heb begrepen, moest ik bij het instuderen straks, mss. nog iets anders vinden, dan zal ik da wel hier posten ofzo, maar mss. heeft er iemand anders een mening of een beter uitleg of correcties ofzo, maar ik denk dat het juist is.

spippie

31-05-2007 16:10:21

Grafiekje bij E. puberteit dat in de les getoond is??

Is er iemand die in deze les geweest is, een scanner heeft, en dan ook nog n groot genoeg hart om dat met zn medestudenten te delen?:)

Alvast heel erg bedankt..

missmich

31-05-2007 16:24:35

Is er iemand die in deze les geweest is, een scanner heeft, en dan ook nog n groot genoeg hart om dat met zn medestudenten te delen?:)

Ik was er die les, ik heb ne scanner en mijn hart is groot genoeg :)
Alleen... Ik heb daar precies geen grafiekske bijstaan, toch ook een belangrijk punt lijkt mij...

Jasper

31-05-2007 17:32:54

Allez ik zal het hier eens proberen op te zetten.
Let wel ik heb een absoluut verschrikkelijk noteer geschrift (veel schrijven in een korte tijd hé, dus daar nie te veel opletten, aub).
Maar het grafiekje is het belangrijkst denk ik.
Soit, in de les heeft missiaen heel veel bij gezegd da nie in de cursus staat, zeker bij voortplanting.
Dus mss. eens op zoek gaan naar notities.
Want ik kan wel 1 blaadje inscannen maar toch nie alle 50. ;-)

Jasper

31-05-2007 17:36:46

En nog de achterkant. Met uitleg, moest je het kunnen lezen en/of willen.
;-)

spippie

31-05-2007 20:02:38

merci! :)

Jasper

31-05-2007 20:18:26

't is niks,
graag gedaan ;-)

Anonymous

04-06-2007 18:12:40

Ik had dan ook nog bij die LH en FSH piek bij 3 maanden iets bijgeschreven van 'halfwaardetijd' ofzo ivm de reden waarom FSH hoger is dan LH.

Weet iemand waarover dit gaat?

naim

05-06-2007 14:45:11

Omdat het één een lagere halfwaardetijd heeft dan het andere, wordt het sneller afgebroken. Als iets sneller wordt afgebroken, terwijl er toch nog van hetzelfde wordt toegevoegd, gaat de piek minder hoog zijn dan wanneer je iets toevoegt en de bestaande moleculen minder rap worden afgebroken.