paar vraagjes

Live forum: /viewtopic.php?t=9392

strandjutter

03-06-2007 15:32:41

bespreek genetisch mosaicisme? is dat gewoon placentair, gonadaal en samotisch mosaicisme bespreken

verschil genetische kaart en fysische kaart? waar staat genetische kaart ergens uitgelegd id cursus, of hoe kan je dit definieren?

wat is het verschil juist tss een crossing over en een reciproke translocatie?

mvg, alvast bedankt!

Jasper

03-06-2007 16:15:47

Genetisch mosaicisme bespreken is p. 26-27- en bovenste helft p28 in de gentica cursus van devriendt. Alles wat er daar staat. inclusief da alle mensen 'theoretisch gezien een mosaicisme hebben' en ook kanker.

Ik kan mij niet precies inbeelden wat een genetische en fysische kaart is.
En ik weet niet of we da gezien hebben, ik denk van niet. Maar het internet zegt:
"Als alle ORF's op een chromosoom zijn bepaald, kan daarvan een fysische kaart worden gemaakt. Hierop is de volgorde en de onderlinge afstand van alle ORF's aangegeven, alsmede die van andere structuren op een chromosoom. Een genetische kaart van een chromosoom wordt gemaakt door het berekenen van de plaats van genen door middel van kruisingen. Dit is de klassieke manier. Tussen deze genetische en de fysische kaart blijken verschillen te bestaan, vooral wat betreft de onderlinge afstand tussen de genen."
http://www.kennislink.nl/web/show?id=89064&showframe=content&vensterid=70344&prev=89059

Maar da komt me nie bekend voor, als iets da we bij devriendt veel over hebben gezien.

Een crossing over is uitwisseling van genen (stukjes) op chromosomen tijdens de meiose I, voordat de homologe chromosomenparen uit elkaar worden getrokken. Dit is normaal en veel voorkomend en zorgt voor genetische variatie.
Translocaties zijn zeldzaam en abnormaal, zorgen eventueel voor problemen (niet gebalanceerde).
Een translocatie houdt in dat er niet 'echte uitgewisseling' tss. homologe chromosomen, maar verplaatsing van een deel van een chromosoom (er kan verlies zijn --> niet gebalanceerd) of het volledige chromosoom (gebalanceerd als er geen verlies is) naar een ander chromosoom.
Een reciproke ranslocatie houdt in dat er 2 chromosomen zijn die betrokken zijn en hier worden de verplaatsingen uitgewisseld. Dus chr. 1 krijgt een deel van chr. 2 en chr. 2 geeft een deel aan chr. 1.
Vgl. anders eens het figuurtje op p.28 en p. 112 helemaal rechts onderaan, daar treedt CO op tss. de homologe chr. van de vader.

Jasper

03-06-2007 16:18:09

verschil genetische kaart en fysische kaart? waar staat genetische kaart ergens uitgelegd id cursus, of hoe kan je dit definieren?

Iemand die hier wat meer over weet? Of kan bevestigen, da we hier nie zo super veel over hebben gezien. Ik herinner me het alleszins niet.

thx.

pink lady

03-06-2007 16:51:10

http://groups.msn.com/artskulak/ontwvoortpl.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=1138&LastModified=4675526079395143501

misschien kan dit wel helpen :wink:

Jasper

03-06-2007 17:01:39

http://groups.msn.com/artskulak/ontwvoortpl.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=1138&LastModified=4675526079395143501

misschien kan dit wel helpen :wink:

Ja idd.
dank je

Dit is ik denk ik het belangrijkste:
http://www.ipn.uni-kiel.de/eibe/UNIT14NL.PDF

Dries V

04-06-2007 06:26:24

Fysische kaart: p 103 in cursus

Volgens mij is een genetische kaart gewoon de sequentie van alle nucleotiden, en een fysische kaart een soort handleiding bij de genetische kaart om uit te leggen waar de genen liggen.

Jasper

04-06-2007 08:31:55

Wat moet je dan nu eigenlijk antwoorden als hij dat vraagt?
Want verschillende mensen en bronnen zeggen hier nu iets anders.

Wat er in de cursus staat is alvast duidelijk:

Fyscische kaart is een catalogus met de exacte positie van elk gen of elke locus. Te vgl.en met een wegenkaart, waarbij positie en exacte afstanden gekend tss. 2 plaatsen gekend zijn.

Wat is dan een geentische kaart precies?

Anonymous

17-11-2010 15:46:31

Een fysische kaart is inderdaad de exacte sequentie, wordt gebruikt gemaakt van kb om de afstand tss genen uit te drukken. De genetische kaart daarentegen is obv recombinatie-frequenties, want nl. hoe dichter 2 genen bij elkaar liggen hoe vaker ze tesamen zullen betrokken zijn in een cross-over. Dit wordt uitgedrukt in cM (centimorgan). Een fysische kaart is dus wel exacter.