3 oudexamenvragen

Live forum: /viewtopic.php?t=9735

strandjutter

07-06-2007 07:17:16

ik heb hier drie oudexamenvragen waar ik niet zo goed kan op antwoorden, kan iem verheldering brengen?

1)hoe kun je bepalen of er een invasieve mola is bij de vrouw?
2)waarom kan een vrouw toch soms een X-gebonden aandoening krijgen?
(is dit normal male transmitting???)
3)wat betekent " een polymorfisme is in associatie met een genetische aandoening"

alvast merci

relaxed tim

07-06-2007 09:42:17

1) omdat ze Hcg in haar bloed heeft (en andere hormonen ook zeker) zonder dat ze zwanger is. een invasieve mola secreteert hormonen zoals een placenta zou doen.

2)dit kan door 2 fenomenen
door skewed x-inactivatie, waarbij toevallig alle cellen het werkend x-chromosoom inactiveren (eventueel door een reciproke translocatie tussen een autosoom en een x-chromosoom)
in het uitzonderlijk geval iemand met een x-gebonden aandoening kindjes maakt met een vrouw die draagster is van deze aandoening
(cursus genetica p. 56-57

3) ni direct een idee,

iemand die wil aanvullen/verbeteren ...

Floricienta

07-06-2007 12:08:10

3) Dat gaat over multifactoriŽle erfelijkheid en over het verschil met monogene erfelijkheid.

Terwijl bij monogene erfelijkheid het gaat om een genetische aandoening waarbij een mutatie (zeer zeldzame vorm vh gen) de oorzaak is (veroorzaakt de aandoening volledig, enige oorzaak), gaat het bij multifactoriŽle erfelijkheid om een polymorfisme (vaker voorkomende vorm vh gen), die wel geassocieerd is met de aandoening (vaak bij de aandoening voorkomt, en dus wel ťťn vd oorzaken is), maar de aandoening zeker niet volledig veroorzaakt. Andere genen en omgevingsfactoren bepalen mee of en in welke mate de aandoening optreedt.

Jasper

07-06-2007 14:15:33

3)wat betekent " een polymorfisme is in associatie met een genetische aandoening"

Der staan daar bladzijden, en vele zinnen en woorden over in de cursus van devriendt. ik denk dat je ongeveer heel hoofdstuk 5 moet doen om dat volledig te begrijpen. ;-)