diabetes insipidus (pg 64, Beginselen)

Live forum: /viewtopic.php?t=4389

Miss Snowball

25-05-2006 10:27:37

Bij hyponatriŽmie staat onder diagnose: "polydipsie bij dipsogene diabetes insipidus"
bij hypernatriŽmie staat bij oorzaken: "diabetes insipidus"
Dus nu vraag ik mij af: betekent dit dan dat je bij een diabetes insipidus patient zowel hyponatriŽmie (na een drink-aanval) kan zien optreden als hypernatriemie? En als dat is wat de prof bedoeld waarom heeft hij "polydipsie bij dipsogene diabetes insipidus" dan niet gewoon bij "oorzaken van hyponatriemie" gezet ipv bij diagnose ? En is er evt ook nog een verschil tussen dipsogene diabetes insipidus en gewone diabetes insipidus of is dat "dipsogene" gewoon een overbodig woord dat er aan toe wordt gevoegd omdat het goed klinkt?
Verhelderende uitleg is welkom.

s0170693

25-05-2006 13:48:18

dipsogeen betekent dat iemand vťťl drinkt waardoor dat er DILUTIEhyponatriŽmie ontstaaten de diabetes insipidus wijst gewoon op de aanwezigheid van polyurie die een zeer lage concentratie heeft.

"Gewone" diabetes insipidus met dus een centrale of nefrogene oorzaak ( ivm ADH ) geeft hypernatriemie agv hoofdzakelijk verlies van water waardoor dat er "indikking" ontstaat van de natrium => hypernatriŽmie

Anne|ies

17-06-2006 01:03:33

moeten die natriumstoornissen eigenlijk gekend zijn (p63-64)?

daar zijn noch slides noch lesnotities van als ik me niet vergis... ??