pijnlijke icterus

Live forum: /viewtopic.php?t=5030

m0323174

08-06-2006 17:21:41

is dit enkel mogelijk bij choedocholithiasis of zijn er nog andere mogelijkheden ?

jnkhampton

21-06-2006 11:21:12

Ik denk niet alleen - trouwens niet altijd bij choledocholithiase heb je icterus.
Denk aan andere pathologien die wel obstructie van galwegen kunnen veroorzaken en pijn in rechter hypochonder uitlokken - tumorale processen van de galwegen? Mirizzi syndrome? ruimte innemende processen thv de pancreaskop? tumorale processen van de lever zelf? cholangitis?

jnkhampton

21-06-2006 11:25:46

wat choledocholithiase betreft, zijn er nog een aantal factoren die ons op de diagnose kunnen wijzen - dilatatie van de galwegen op echo, gestegen alkalische fosfatasen, gestegen amylasen, koorts boven 38 graden, zeker leeftijd boven de 60 jaar... Toch om zeker te zijn kan mijn MRCP verrichten - dit is een zeer gevoelig onderzoek voor het aantonen van choledocholithiase.

Anne|ies

21-06-2006 12:16:53

euhh ik heb zonet die vraag gehad en ge moet dus echt wel GEEN MRCP doen
bij pijnlijke icterus is het al te duidelijk wat het is, ge doet direct ERCP
hij zei zelf erbij dat MRCP te tijdrovend en te kostelijk is, niet doen dus.

jnkhampton

21-06-2006 12:52:27

wie heeft het gezegd?

jnkhampton

21-06-2006 13:26:48

By the way - ik heb in je examenvragen gecheckt - als het zo gevraagd is dat je al pijn en icterus heb, dan is het inderdaad niet nuttig om MRCP te verrichten, maar in mijn post schreef ik over choledocholithiase in het algemeen. En trouwens heb je niet altijd icterus bij choledocholithiase.

Daarbij ERCP is niet je enige optie om CDL te behandelen. Stel nu voor dat je iemand met symptomatische cholecystolithiase opereert, en peroperatief via intraoperatieve cholangiografie vind je afvloeihinder thv de choledochus. Ga je alleen cholecystectomie vervolledigen en nadien pas ERCP doen? Wel, neen - je gaat trancystisch met behulp van een choledochoscoop die stenen proberen te verwijderen. Als het niet lukt ga je dan ERCP uitvoeren. Trouwens is ERCP ook niet altijd successvol. Er komen nog patienten op tafel voor gewone cholecystectomie na ERCP en zij hebben nog steeds residuele choledocholithiasen in common bile duct na die ERCP.

Maar inderdaad is als je pijn en icterus hebt - geen geld verliezen voor MRCP. Echo volstaat om wat verder te kunnen, en bij obstructieve icterus moet je toch iets verder doen om cholangitis te vermijden.

Anne|ies

21-06-2006 13:26:53

wie heeft het gezegd?

Freddy himself

want ik was nog aant twijfelen over het antwoord, ik dacht eerst ook van ni omdat MR toch ni in 1 2 3 gebeurd is, maar omda ik mijn portie differentieel diagnoses nog ni gehad had, dacht ik miss toch dat MRCP nuttig kon zijn...

bleek dat ik beter mijn eerste gedacht had geantwoord

hij zei dat ERCP volledig diagnostisch is

jnkhampton

21-06-2006 13:36:15

Nogmaals, ik was bezig over CDL in het algemeen, dus niet noodzakkelijk gepaard gaande met icterus.

Er komt een patient op spoed - koliekpijn rechter hypochonder en icterus - bloednames en echo - om toch te weten wat je kan verwachten. Deze icterus is hoogstwaarschijnlijk obstructief, maar niet noodzakkelijk door choledocholitiase - andere redenen zoals tumoren lever/pancreaskop/galweg, Mirizzi syndrome... Na de echo ga je wat meer kunnen vermoeden - en inderdaad meestal ga je voort met ERCP want die is zowel diagnostisch alsook therapeutisch: bioptjes van eventuele tumoren waaraan men kan geraken, plaatsen van een stentje in de galweg bij bv. een pancreaskopneo of een ampulloma... je doet ook een papillotomie tijdens ERCP... Het is inderdaad een zeer polyvalente procedure.

Nadine

28-06-2006 06:30:46

maar gaat deze vraag echt nie alleen over choledochuslithiasis ale tisma da bij die tumoren altijd in mega letters stond : PIJNLOZE ICTERUS k weet nu ook wel dat die ook last en mijn kunne geve maar bedoel ze met een pijnlijkeicterusnie koliekpijn ?

Anne|ies

28-06-2006 12:55:53

maar gaat deze vraag echt nie alleen over choledochuslithiasis ale tisma da bij die tumoren altijd in mega letters stond : PIJNLOZE ICTERUS k weet nu ook wel dat die ook last en mijn kunne geve maar bedoel ze met een pijnlijkeicterusnie koliekpijn ?

ik heb alleen choledocolithiase gegeven opt examen, en hij heeft daar niks van gezegd...

ik ging er ook altijd vanuit dat da de enige pijnlijke icterus was, behalve dan hetgeen nog zo in die inleiding staat van 'intrahepatisch gevormde stenen..' en nog iets :)