maag/duodenum stenose: behandeling p. 58

Live forum: /viewtopic.php?t=5136

Marianneke

10-06-2006 15:50:00

Billroth 2.. je voert een roux-in-Y uit om het afferent loop syndroom te vermijden hé? Of maw.. voedsel, pancresvocht, gal di eblijft staan in jejunumstomp, kan nu afvloeien via darm?

Waarom krijg je dan een te trage maagontlediging na die Roux-in-Y?

Wat is een stoma-ulcus..ulcus op plaats waar je anastomose maakt.. is deze plaats dan gevoeliger?

Waarom moet je dan enkel na Roux-in-Y een vagaotomie doen, en niet na een gewone BII?

Véél vragen :roll:

bossn

12-06-2006 09:19:35

yo,

ja die roux in y is zoals iemand al zei volgens mij vooral om stase te vermijden (enzymes komen achter het voedsel aan gehuppeld etc; mss ook wel een deel reflux vanuit de maag, dunno); bij Y komen ze mooi tesamen met minder problemen...

ik denk dat dat komt doordat je een vagotomie doet, die vertraagde ontlediging

ja stoma ulcus want er is niet echt een pyloor meer; er komt dus veel zuur me ne keer binnen in het ileum (en ileum mucosa is niet gemaakt om veel maagzuur binnen te krijgen itt tot maag, plus dat het daar pas genaaid is enzo dus kwetsbaar, slecht gevasculariseerd, etc etc pom pom pom). bovendien is het vordeel van de roux in Y ook het nadeel nl dat er dan in het beentje van de maag bitter weinig basisch pancreassecreet komt maw da beentje is mega zuur

das meteen ook het antwoord op de vraag waarom bij billroth II geen vagotomie nodig is (daar heb je zo geen apart beentje; in tegendeel passeert er veel basisch secreet langs de anastomose)
nu dat laatste antwoord ben ik nie zeker van, t klinkt wel logisch...grz en succes met de veelkunde

bossn

12-06-2006 09:20:39

lol ik schreef vordeel... viva W-Vl