preterme arbeid

Live forum: /viewtopic.php?t=10065

Annemie VB

10-06-2007 17:30:41

weet er iemand wat het meest in theorie meest effectieve tocolyticum is? ik zag dit tussen de examenvragen staan en dacht aan calciumantagonisten? of heeft t iets te maken met de gap-juncties en connexines? (zou inhibitie van connexine-vorming preterme arbeid tegengaan) ik herinner me zoiets uit de les, maar weet het niet meer zeker? is er iemand die het wel nog weet?
merciekes

Anonymous

10-06-2007 18:02:50

Ik heb in de les genoteerd dat de oxytocine-antagonisten in principe de eerste keuze zouden moeten zijn, omdat ze minstens zo effectief zijn als beta-sympatomimetica mét minder nevenwerkingen; maar dat ze zeer duur zijn. Of ik daaruit ook mag afleiden dat ze het meest effectief zijn is mij echter nog een raadsel :) Iemand die het kan bevestigen/ontkennen?!

Nadine

10-06-2007 18:09:26

en ik heb genoteerd dat connexine antagonisten in "theorie" het beste zouden zijn mochten ze bestaan .....

en van nog iemand anders heb ik gehoord dat ze genoteerd had : Pg synthetase inhibitoren zijn in theorie de beste maar te veel nevenwerkingen

duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuus .... we zijn allemaal naar een andere les geweest

Igorrio

10-06-2007 18:13:23

Nog beter:
Ik heb in die les genoteerd dat connexine-inhibitoren in theorie véél beter zouden zijn maar dat deze veel nevenwerkingen zouden hebben omdat die connexines nog in véél andere organen zitten

&
Ik heb genoteerd dag PG-inhibitoren het krachtigste tocolyticum zijn

Een eeuwig misterie dus...

tinehuyghe

10-06-2007 18:16:49

ik heb ook opgeschreven "prostaglandine inhibitoren is misschien wel krachtigst!)

Nadine

10-06-2007 18:27:57

haha ik heb just dat connexine weefselSPECIFIEK zijn hahaha

man man man nog minderdan 24 u ....

An°

10-06-2007 18:38:56

heb ook opgeschreven dat pg-i het krachtigst zijn,
maar owv nevenwerkingen slechts in specifieke gevallen wordt gegeven

Anonymous

10-06-2007 19:33:35

ik heb hetzelfde opgeschreven als Nadine!

Anteke

10-06-2007 20:32:27

Ik heb opgeschreven:

- B-mimetica waren heel lang de eerste keuze, maar te veel nevenwerkingen

- PG-inhibitoren zijn de krachtigste, maar situatie waarin ze gegeven mogen worden, moet aan te veel strikte criteria voldoen

- Ca-antagonisten worden ook nog heel veel gebruikt

- Oxytocine-antagonisten zijn momenteel de eerste lijn, ondanks hun hoge kostprijs.

Dus afgaande op mn nota's ga ik voor oxytocine-antagonisten...

Anne|ies

10-06-2007 20:59:32

dat er risico's aan verbonden zijn neemt toch niet weg dat het het krachtigste tocolyticum is?

Op de site van de VVOG (Vlaamse vereniging obstetrie en gynaecologie) staat:

- Tocolyse met Tractocil (Atosiban ®)
Uit recent onderzoek blijkt dat tocolyse met Tractocil even efficiënt is als
tocolyticum als ß-mimetica.

- Indometacine remt de synthese van prostaglandines af en is een krachtig tocolyticum. Gezien de nevenwerkingen is indometacine geen eerstekeus preparaat als tocolyticum. Het wordt enkel toegediend indien onvoldoende resultaat wordt bereikt met ß-mimetica

s0170693

10-06-2007 21:39:08

ik had zoiets als Anteke:
op 1 oxytocineantagonisten
2 calciumantag
3 prostglande inhibitoren

Jeroen Dekervel

10-06-2007 23:33:44

meest specifieke lijkt mij ook wel atosiban

btw: selectieve connexoneninhibitoren of wat het ook moge zijn bestaan nog niet! In de les zei hij dat dat schitterend zou zijn mocht dat bestaan ;), en ze zijn er ongetwijfeld mee bezig...

Nadine

11-06-2007 06:37:27

ja als ze niet bestaan dan is het toch in "theorie" de beste ....