placenta velamentosa

Live forum: /viewtopic.php?t=8436

Anonymous

10-04-2007 09:31:05

Ik dacht me deze paasvakantie eens te verdiepen in de obstetrie, maar kvind niet alles terug wat ik niet snap. Zoals de velamenteuze inplanting van de placenta, ik vind wel de velamenteuze inplanting van de navelstreng terug, maar kdacht niet dat dat hetzelfde was? En dan had ik opgeschreven dat een velamenteuze inplanting betekent dat de placenta niet is ingeplant in de choriale plaat. Dus heb ik die choriale plaat maar eens opgezocht. Maar uiteindelijk hebt ge in het begin overal in de coeloomholte choriale plaat. Daarna vond ik dat ge het chorion frondosum en chorion laeve hebt. Chorion frondosum is de plaats waar de placenta zich zal ontwikkelen, waar dus villi blijven bestaan. ( in het begin zijn er villi overal rond het embryo en de coeloomholte ) en dat chorion laeve die plaat is waar de villi wegvalt en dat dit chorion laeve glad wordt. Wanneer het embryo groeit dan zal dit dit aan de andere zijde vergroeien met de uterus. Nu dacht ik mss dat dit chorion frondosum die bedoelde choriale plaat is, maar hoe kan dit want als de placenta zich ontwikkelt, ontstaat het chorion frondosum daar waar de villi blijven bestaan en dat is daar waar de placenta ontstaat.

Iemand die enige verduidelijking kan brengen, want ik ben het noorden kwijt geraakt :?

Fijne paasvakantie nog !!!