Stressincontinentie: oorzaken?

Live forum: /viewtopic.php?t=9224

Stijn

01-06-2007 06:28:53

wat is de meest frequente oorzaak van stressincontinentie. uiteraard vond ik dit nergens terug tot ge een heel klein zinneke ziet staan op pagina65. thelpt mss wel af en toe :-) ( antwoord: Bij stressincontinentie treedt vooral urineverlies op bij intra-abdominale drukverhogende momenten zoals hoesten, lachten, niezen, persen of sporten ).

Dat is het gevolg, tis te zeggen de aanleiding, maar niet de oorzaak. De meest frequente oorzaak is denk ik zwangerschap en bevailling?? Toch?

Igorrio

01-06-2007 07:00:09

Volgens mij is da toch drukverhoging hoor! Hoeveel oudere mensen zijn er niet met een minder stabiele sfincter die bij beetje hoest of zo wat urine verlies doen! Zoiets herinner'k me toch uit cursus urologie
Tenzij ge alle vragen oplost vanuit het gynaecologisch standpunt, dan kom je idd tot andere conclusies...

Stockholm Syndrom

01-06-2007 07:58:08

Ik ga toch ook akkoord met stijn ze, hoesten en niezen en dan urine verliezen dat is toch gewoon de symptomatologie.
Moest hoesten en niezen de oorzaak zijn zouden we allemaal incontinent zijn bij momenten, en aangezien dat (allesinds bij mij) niet zo is, moet er wel een onderliggende oorzaak zijn: de bekkenbodem, de uretra ofzo.

Ik weet wel ni of de belangrijkste oorzaak zwangerschap/bevalling is, dan wel veroudering en/of menopauze?

Stijn

01-06-2007 08:29:50

Aan menopauze en atrofie en consoorten heb ik ook wel gedacht, maar da's op latere leeftijd, en dan is er eerder urge-incontinentie dacht ik..
Uw incidentiepiek van stressincontinentie ligt op vrij jonge leeftijd, en dan is er van atrofie (hoop ik) geen sprake...
Dus lijkt mij ZS het meest waarschijnlijk..

Stockholm Syndrom

01-06-2007 08:32:48

idd, zo lijkt het te kloppen :-)

Nadine

01-06-2007 09:00:06

volledig en 100 % eens met Stijn

Belleke

01-06-2007 09:15:04

Aaah, hierzo het advies van iemand die ijverig urologie aant studeren is:

Van Poppel zijn boekje p. 45:

Stress-incontinentie ONTSTAAT vooral door hypermobiliteit van de blaashals-urethhra-overgang, bv na bevallingen; soms door innervatiestoornissen van het afsluitmechanisme waarbij zich een verlaagde urethrale tonus voordoet (bij degeneratie vd periferen zenuwen of bij diabetes mellitus).

Stress-incontinentie IS onwillekeurig urineverlies bij hoesten, niezen, lachen, plots opstaan of andere vormen van lichamelijke inspanning waarbij de intra-abdominale druk stijgt. Daartussendoor is het mictiepatroon normaal.

Urge-incontinentie is vaak het gevolg van een plotseling verhoogde druk in de blaas die voorkomt bij hyperreflexie en blaasinstabiliteit.

Sta mij toe op te merken dat die stress-incontinentie ook wel bij oudere vrouwen kan optreden (en o ja, vorige maand heb ik nog een levendige beschrijving gekregen van een 65-jarige vrouw over wat er nu precies gebeurde als ze begon te lachen in de GB). Daar komt de theorie van Penninckx van pas, dat door te bevallen al die sfinters worden uitgerokken, waardoor de tonus verlaagd wordt, maar aangezien de oorspronkelijke tonus veel hoger was dan nodig voor een goede werking, is de nieuwe, verlaagde tonus in de meeste gevallen nog voldoende om alles afgesloten te houden. Bij het ouder worden hebt ge sowieso wat degeneratie en tonusverlies en als ge dan al een verlaagde tonus had door die bevalling, ja, dan wordt die nu dus te laag om nog goed te kunnen functioneren.

Tot zover.

Stijn

01-06-2007 10:50:46

Dankjewel Isabel ;)

Die vormen bij oudere vrouwen lijken me dan eerder gemengde incontinenties, met een hoge urge-component..

S10

03-06-2007 15:03:16

Persoonlijk ben ik hier ook mee akkoord, maar in den boek wordt bij stress-incontinentie met geen woord over bevallingen gerept. Dat staat alleen bij het stukje urge-incontinentie. En aangezien ik ook vind dat ge geen dingen moogt vragen dat ge niet gezien hebt.... Ik zou gaan voor het hoesten.

Nadine

03-06-2007 16:34:13

er staat toch duidelijk aantansting bekkenbodem bij stress ook

ok dat er niet opnieuw bevalling staat, maar dat is wel ene oorzaak

ik ga nog steeds voor de bevalling

Stijn

03-06-2007 16:37:33

Mja, ik ben ook nog steeds niet overtuigd dat hoesten een oorzaak is hoor... Ik heb al genoeg vrouwvolk zien hoesten, en die zijn volgens mij niet incontinent..

Nadine

03-06-2007 16:38:14

wa meer langs mij in de les komen zitten stijn :p

Jeroen Dekervel

03-06-2007 16:39:23

Mja, ik ben ook nog steeds niet overtuigd dat hoesten een oorzaak is hoor... Ik heb al genoeg vrouwvolk zien hoesten, en die zijn volgens mij niet incontinent..

dat kan je dus niet weten, Stijn ;)

ik zou trouwens ook met absolute zekerheid voor bevallen gaan... Niets lijkt mij ongezonder dan bevallen dezer dagen...

Nadine

03-06-2007 16:40:55

Niets lijkt mij ongezonder dan bevallen dezer dagen...

awel mijn gedacht precies dat X-chromosoom is gewoon een 1000 p tellende vloek!

Stijn

03-06-2007 16:41:25

dat kan je dus niet weten, Stijn ;)

Feit. Aiai die verbeelding..

ik zou trouwens ook met absolute zekerheid voor bevallen gaan... Niets lijkt mij ongezonder dan bevallen dezer dagen...

Mja, en zeker als ze nog eens een knipke doen... Was niet 1/3 van de vrouwen op den duur incontinent?

Igorrio

03-06-2007 16:43:18

Ik denk dat ik ga investeren in Tena-Lady...
Moet ongetwijfeld veel geld opbrengen met die vergrijzing!

Nadine

03-06-2007 16:43:56

1/4 zover mijn geheugen getallen kan onthoude

nu es checken of het just was e :s

Anne|ies

03-06-2007 16:45:35

en er bestaat toch ook een vraag over het 'mechanisme van stress-incontinentie'... misschien dat je daar terecht kan met de drukverhogingen en het hoesten hoesten hoesten ??

en ok, zwanger zijn is niet gezond...maar anticonceptie precies toch ook niet :(

dus...wat dan... onthouding? :wink:

Stijn

03-06-2007 16:46:48

Noodpillen a volonte... En anders is er nog die aap..

Jeroen Dekervel

03-06-2007 16:47:13

daar krijg je borstkanker van ;)

Nadine

03-06-2007 16:48:14

AAP!!! gij hebt da asherman ding gemist zeker

niks is nog veilig :(

Stijn

03-06-2007 16:49:01

AAP!!! gij hebt da asherman ding gemist zeker

niks is nog veilig :(

Ascherman is zeldzaam genoeg ;)

En nu terug on topic ;)

Anne|ies

03-06-2007 16:50:08

daar krijg je borstkanker van ;)

ahzo krijgt gij vrouwen in bed ;)

Anonymous

05-06-2007 16:28:53

Het AZ Brugge meldt ons het volgende:

"De belangrijkste oorzaak van stressincontinentie is het doormaken van meerdere of moeizame
bevallingen. Daarnaast komt deze vorm van incontinentie vooral voor op een hogere leeftijd. Door verslapping van de bekkenbodemspieren verzakt de blaas (ook al is dat niet altijd waarneembaar) en is de afsluitdruk rondom de blaasbodem minder goed. Dit maakt dat de patiŽnt bij drukverhogende momenten of bij felle bewegingen urine kan verliezen."

Heel duidelijk dacht ik zo! :)