triple negatief

Live forum: /viewtopic.php?t=9326

Stockholm Syndrom

02-06-2007 15:30:13

In de les zei vergote dat triple negatieve (ER, PR en Her2neu negatief) borstkankers de slechtste prognose hebbe. Een verspreking, of is dit werkelijk zo (wat ik raar vind ivm Her2neu status) ?

An

02-06-2007 15:35:37

heeft hij idd gezegd, en die van onco heeft da ook vermeld...
denk dat triple - de slechtste prognose heeft omdat ge heel weinig therapie opties hebt
(her2 + kan je altijd nog herceptine inzetten)

Igorrio

02-06-2007 17:15:08

Uit kliniek oncologie, een overdosis aan percentages:

ER + n PR + => 75% kans op regressie
ER + of PR + => 30% kans op regressie
ER - n PR - => 10% kans op regressie

HER2/neu is maar aanwezig in 20% van de gevallen en die kan men dus nog eens behandelen. Monotherapie met herceptine geeft in 20% respons, maar combinatietherapie met taxanes geeft in 6080% respons (synergistisch effect)

Dus jah, komt er inderdaad op neer hoe minder therapeutische opties, hoe slechter de prognose!

bossn

03-06-2007 20:10:28

mja niet zozeer de therapeutische opties, het is meer een kwestie van differentiatie. minder receptors betekent ook: een slechter gedifferentieerde tumor en dus een agressiever gedrag.

Stockholm Syndrom

03-06-2007 21:04:21

die her2/neu is wel een oncogen h

s0170693

04-06-2007 06:12:05

ja idd, de aanwezigheid van oestrogeen en progesteronreceptoren wil zeggen dat er een goede differentiatie is van het weefsel en geeft het voordeel dat castratie of tamoxifen enzo werken.
Als HER2NEU aanwezig is, betekent dit dat dat een agressieve tumor is, hoe meer HER 2 NEU, hoe agressiever heb ik zelfs opgeschreven, maar gelukkig is er nu dat antilichaam dat ervoor zorgt dat dit als prognostische factor verandert :).

Stijn

04-06-2007 06:26:35

Ik moet toegeven dat ik dat her2neu gedoe ook wat dubbelzinning vind.. Enerzijds is het prognostisch interessant omdat ge een medicament hebt, maar anderzijds is het wel nen agressieven tumor...
Conclusie: er zijn minder agressieve tumoren die ze niet kunnen behandelen

En als dat zo is, dan zouden de heren professoren beter hun tijd daarin steken dan dwaze vragen te verzinnen voor een dwaas examen..