deciduale arteries ex.vraag

Live forum: /viewtopic.php?t=9359

don herald

03-06-2007 09:16:58

'de deciduale arteries gaan hun musculo-elasticiteit verliezen over

a. heel hun lengte
b. enkel deciduaal deel
c. enkel myometriaal deel
d. heel deciduaal deel en 1/3 myometriaal'

enige consenus hierover?

Anteke

04-06-2007 10:00:41

Weer zo een heerlijk raadseltje van onze vriend Spitz!!
Ik heb me dat ook afgevraagd, maar hier is mijn theorie :) :

In begin (p29) staat dat eigenlijk niet duidelijk vind ik. Maar dan kom je aan hypertensie in de zwangerschap (p169), en dan zie je dat tekeningetje nog eens, het bovenste is hoe het zou moeten zijn (dus verbreed, dus hun elasticiteit verloren), en het onderste is als de arteries niet volledig verbreden, daar blijven er enkele in "niet-zwangere" toestand als het ware.
Dus als je naar de aanpassingen op het bovenste tekeningetje kijkt, zie je dat de a.spiralis sowieso volledig verbreedt, dus da's al het hele deciduale deel. En dan vind ik dat er ook nog een stukje in het myometrium verbreedt (de a.basalis, als ik de pijltjes niet mis interpreteer). En dan het onderste deel in het myometrium, de a.radialis, is eigenlijk normaal.

Dus ik ga voor antwoord d)

Anonymous

04-06-2007 10:40:51

idd D owv zelfde redenering

Anteke

04-06-2007 11:21:56

OK, k heb ondertussen wel gezien dat a.basalis iets anders was dan ik dacht, maar soit, ik blijf wel bij mn theorie (en oef dat 'Gast' dat ook denkt) Ik neem dan ook aan dat het zinnetje op de onderste slide pg168 "Beperking van de fysiologische veranderingen van de spiraalvormige arteries tot hun deciduaal deel", dat dit slaat op wanneer het fout gaat en niet op de normale toestand eh?

Man man ik haat cursussen die opgebouwd zijn uit losstaande woorden en uitroeptekens met een woord erbij, waarvan je geeeen idee hebt wat het betekent....

Anteke--> :gun: <-- Niet nader genoemde Professor

Stijn

04-06-2007 18:49:10

Ben ook akkoord op basis van de tekening..

Maar de vraag is dubbelzinnig aangezien de bloedvaten OVER DE HELE DECIDUA verbreed zijn.. En al wat daar van myometrium bijkomt, daar vraagt hij niet naar ;)

Anke

05-06-2007 14:16:08

In de les heeft hij vermeld dat het inderdaad deciduaal deel + 1/3 myometriaal is
Ik heb het in elk geval genoteerd tijdens de les

Anonymous

06-06-2007 05:40:19

volgens het boek dat niet verplicht was, maar aangeraden om te kopen voor gynaeco staat er deciduaal + 1/3 myometriaal en gezien die cursus daar voor minstens 50% uit komt :-)...

succes!