enkel vraagje ivm voorbeeld vragen

Live forum: /viewtopic.php?t=9419

julke

03-06-2007 18:49:58

1. vrouw heeft 7d na bevalling nog bloederig lochiaal verlies. normaal?

---> ik dacht van niet, zou je dan niet moeten denken dat er resten zijn achtergebleven?

2. assymmetrische IUGR: hoe aantonen? femurlengte, biparietale diameter, romplengte,...

-----> help ik kan enkel biparietale uitschakelen

3. wat is grootste oorzaak van herhaalde miskraam? uteriene afwijkingen?

4.waarschijnlijk euz? massaal bloedverlies,pijn,neg zs-test -- beetje bloedverlies, HCG 1000, Li fossa pijn --- beetje bloedverlies, HCG 3000, Re fossa pijn -- beetje bloedverlies, echo vruchtzak in utero

-----> ik dacht HCG 1000

5.Vrouw(24jaar), 5cm ontsluiting, laatste 2 uur geen vordering, contractie om 4-5min(40mmhg). wat doen? keizersnede -- clysma -- niets -- oxytocinedrip -- bevalling met forceps

----> ik dacht oxytocinedrip (keizersnede lijkt mij zo drastisch)

6. met echo kan je in eerste trim? grofe afwijkingen zien -- meerlingen -- ectopische zwangerschap

-----> help wat moet ik kiezen

7. vrouw, 36w zwanger, geen klachten. BD 140/90, uremie normaal, wel 5kg aangekomen laatste 2 weken.wat doe je? onmiddelijk doen bevallen -- zoutloos dieet -- naar dietiste sturen -- bloeddruk herhalen en naar subj symptomen vragen -- antihypertensivum geven

----> ik dacht bloeddruk herhalen en subj symptomen ondervragen. ( onmiddelijk bevallen lijkt mij zo drastisch)

nog veel moed
julie

Anonymous

05-06-2007 20:54:46

kan niemand helpen???

Anne|ies

05-06-2007 21:09:58

voor zover ik de dingen al gezien heb:

- hoofd-romp ratio (da moet miss bij de mogelijkheden staan ; all ik had uit de cursus toch afgeleid da ge da daarvoor kunt gebruiken, maar zijn pijltjes en leestekens kan ik miss wel fout geinterpreteerd hebben 8) )

- ik denk ook die met 1000 HCG (3000 lijkt me nogal hoog en het gaat trager bij EUZ)

- met echo kan je zoveel, daar ben ik dus ook nog niet uit

- idd, BD herhalen en achter symptomen vragen; zowiezo foetomaternele evaluatie <37w (tenzij onstabiele cervix ofzo)

- meest frequente oorzaak van herhaalde miskramen: ik zou graag alle mogelijkheden zien voor ik kies
aangezien er geen lijn staat in de cursus voor endocrinologische oorzaken, vermoed ik da we zoiets al kunnen uitsluiten (hoewel da wel het meest frequent is, vb PCOS?)
als er een anatomische oorzaak bij staat zal het da wel zijn.. dus 'te dunne BM'?
en slechte genen denk ik ook ni, chromosomale afwijkingen zijn wel de belangrijkste oorzaak voor een miskraam, maar 'tligt ni zo frequent aan de basis van 'herhaald' miskraam

da's al wat ik weet/denk :)

Anteke

05-06-2007 21:14:56

1. Lochiaal verlies. Ik had eerst het woord 'bloederig' niet zien staan, dus dacht ik 7 dagen is zeker geen ramp, maar bovenste slide pg465 zegt dan weer dat bloederig verlies maar mag tot 5dagen... Geen idee of hier wat speling op mogelijk is, maar t is mss inderdaad een endometritis dan... Mn antwoord zou afhangen van de keuzemogelijkheden...

Assymetrische IUGR weet ik niet, herhaald miskraam ook niet, EUZ ook niet

5. Zou k ook Oxytocinedrip geven. Ze is al in arbeid, maar contracties van 40mmHg vind ik weinig (echte ween beginnen dacht ik met 30 en gaan normaal tot 70mmHg). Verder de ontsluiting is normaal zo'n 1cm/u, dus dat is hier ook wat te weinig... Dus ik zou Oxytocine geven (Zie ook bovenste slide pg 383)

6. buh geen idee

7. Ja, k zou ook wel eerst sowieso twee keer de bloeddruk meten (met 4u ertussen), en verder in eerste instantie niets, maar dan vind ik wel het feit dat ze in de laatste weken 5kg is bijgekomen, terwijl dit normaal toch maar max 500gr per week mag zijn, wel heel veel, dus of je daar iets aan moet doen weet ik niet... Gezien de mogelijkheden die er staan, blijf ik wel bij bloeddruk nog eens checken...

Sorry meer kan k dus ook niet helpen

Succes nog

Anonymous

05-06-2007 21:18:10

volgens mij is dat echo gedoe meerlingen aangezien vanaf 6,5 week alle normale embryo's gezien kunnen worden.

En int eerste trimester vindt nog heel uw organogeneseplaats dus alles wat je dan ziet is miss nog maar wat duister...

En een euz zie je sowieso niet in uw baarmoeder, dus dan moet je al in uw eileiders gaan zoeken en dat lijkt me toch een stuk moeilijker...

Anne|ies

05-06-2007 21:25:42

volgens mij is dat echo gedoe meerlingen aangezien vanaf 6,5 week alle normale embryo's gezien kunnen worden.

En int eerste trimester vindt nog heel uw organogeneseplaats dus alles wat je dan ziet is miss nog maar wat duister...

En een euz zie je sowieso niet in uw baarmoeder, dus dan moet je al in uw eileiders gaan zoeken en dat lijkt me toch een stuk moeilijker...

ja maar... afwezigheid van een vrucht in de BM terwijl ze wel bewezen zwanger is (HCG) 'toont' eig wel een EUZ

en ik denk dat je met echo wel al redelijk wat kan zien hoor, bv moest er een beentje ontbreken ofzo... op 10weken kan je zelfs vingertjes zien, dat is toch nog steeds 1ste trim?
volgens mij hoort er nog iets bij de opgave ofzo dat het oplossen vergemakkelijkt :)

Anne|ies

05-06-2007 22:01:36

trouwens, die alle wijst ook niet echt op 'alle' embryo's in de baarmoeder h, maar eerder dat als ge de embryo dan niet ziet dat hij ni normaal is...

ik weet niet of ge dan ook al ineens kunt zien of het een meerling is of niet, volgens mij is dat ni zo evident, zeker niet als ze monoamniotisch zijn (na wat opzoekingswerk blijkt dat trouwens gemiddeld rond de 8w te zijn dat ze dat zien)

ik heb voor die vraag geen voorkeur, want alles is zichtbaar in het 1ste trimester. Misschien is de volledige vraag wat het vroegste kan worden gedetecteerd...(waar ik dan toch wel voor de EUZ ga)?

geneesfee

06-06-2007 09:19:59

voor da herhaald miskraam zou ik mss ook voor anatomische afwijkingen gaan, maar dunne BM staat daar wel nooit bij in de cursus, wel septum enzo...

PCOS denk ik ook eerder niet, want bij milde vorm komt het niet voor, en das toch wel t meest frequente?

geneesfee

06-06-2007 09:28:08

hmmm k heb da precies gedroomd van die PCOS milde vormen, ofwel ben k t dooreen aan t slagen me iets anders... want k zie da nu toch nie meer staan...

ok dan ga ik voor PCOS, want komt tenslotte bij 4-7% van de bevolking voor...

Nadine

06-06-2007 09:31:50

milde vormen misschien bij endometriose, daar bestaan verschillende vormen ..... ge zou voor minder alles door mekaar beginne flansen ....

geneesfee

06-06-2007 09:59:08

ok ben ff gaan piepen in een stukje waar geen streep voor staat...

endocrinologische factoren kunnen worden gevonden in 10 tot 20 % van patienten met herhaald miskraam.
PCOS werd gevonden in 44% tot 82% van patienten met herhaald miskraam...

en anders als er tussen de antwoorden "onbekend" staat, kunt ge daar altijd voor gaan, want in mijn nota's staat er: bij meer dan de helft is de oorzaak onbekend...

Anne|ies

06-06-2007 11:42:34

ik vind 'dunne baarmoeder' idd ook geen goeie keuze want het gaat meestal gesproken over da DES-syndroom als het over anatomische afwijkingen gaat

pff khoop dat de keuzes gewoon duidelijk zijn
al weet ik niet goed wat ik zou kiezen als er zowel een aangeboren anatomische afwijking als PCOS in staat :)

Schotte

06-06-2007 12:05:28

Ivm met vrouw in bevalling.
Volgens mij moet ge hier just nix doen.
Het is de eerste fase van de arbeid.
Kracht van contracties kan varieren.
Ze is nog maar voor de helft ontsloten.(5cm)

Bij primigravida (ze is 24j) duurt de eerste fase 10-12uur.

Behandeling: regelmatige blaaslediging, licht dieet en zeggen 'tis nog maar efkes schat!'

Spitz p409-410 en 445

Hoe het zit met ontlasting/clysma weet ik niet als da zolang duurt.
Verbeter me aub als ik er naast zit.

geneesfee

06-06-2007 13:01:51

mja kan wel, ma ze moet op t einde 10 cm ontsluiting hebben, spitz zei 1 cm per uur... dus dan komt ge wel op 10u voor die eerste fase, nu is er al 2u niks gevorderd, k weet natuurlijk nie hoe strict da ze daarin zijn...

Anteke

06-06-2007 13:12:25

Bij primigravida (ze is 24j) duurt de eerste fase 10-12uur

Ik weet het toch niet hoor... Ten eerste staat er al niets van primigravida. Ze is 24, OK, maar dat wil niks zeggen. En ten tweede, het is waar dat de eerste fase zo lang kan duren, maar dat vind ik hier niet echt een argument, aangezien er niet bij staat hoe lang ze al in die eerste fase is. Dus ik blijf erbij dat die ontsluiting naar mijn mening te langzaam gaat, en zou toch nog steeds gaan voor de oxytocine :)

Schotte

06-06-2007 15:11:00

Het argument dat het niet in de vraag staat werkt in 2 richtingen.
Het kan haar eerste kind zijn of niet
Ze kan al 8uur bezig zijn of slechts 5

Maw te weinig informatie om een deftig antw te vinden

Nadine

08-06-2007 07:51:17

ik heb voor die vraag geen voorkeur, want alles is zichtbaar in het 1ste trimester. Misschien is de volledige vraag wat het vroegste kan worden gedetecteerd...(waar ik dan toch wel voor de EUZ ga)?

zoals het er nu staat is het toch meerlingen denk ik

EUZ uitsluiten gaat niet aangezien ge ook een intra en een extra UZ tegelijk kunt hebben

(dus zowa in de trend als een gast al verkondigd heeft)

P. Deppy

09-06-2007 12:14:25

D'Hooghe HERHAALD MISKRAAM

p31 onderaan :

herhaald miskraam : voornamelijk submuceuze myomen
zou da int algemeen zijn of binnen alle myomen ?

p95 onderaan worden ze wel weer vermeld ...

Igorrio

09-06-2007 12:37:44

D'Hooghe HERHAALD MISKRAAM

p31 onderaan :

herhaald miskraam : voornamelijk submuceuze myomen
zou da int algemeen zijn of binnen alle myomen ?

p95 onderaan worden ze wel weer vermeld ...

Ik denk da dit alleen voor binnen de myomen is!
Er staat trouwens op p30: "herhaald miskraam wordt slechts zeldzaam veroorzaakt door de aanwezigheid van een myoom"

Katriend

09-06-2007 13:14:44

Bij de vraag over niet-vorderende arbeid: staat er niet op pg 478 dat er een keizersnede wordt gedaan dan? Misschien is er geen vorderende arbeid omdat er een cefalopelvische disproportie is, en is het dan verkeerd om oxytocine te gebruiken?