vraagjes Spitz

Live forum: /viewtopic.php?t=9432

Anonymous

04-06-2007 05:06:24

hoi,

heb een aantal kleine vraagjes:
1. wat is het verschil tussen PPROM en PREM?
2. Waarvoor staat AFI? (wordt verschillende malen gebruikt ivm hoeveelheid vruchtwater)
3. Stijgt het hartritme bij de foetus tijdens of na de contractie? (ivm stukje in cursus over cardiotocografie)
4. Mag een zwangere vrouw nu neusspray gebruiken of niet? Heb daar iets van in mijn nota's geschreven, maar totaal niet duidelijk.

Bedankt!

Anonymous

04-06-2007 05:07:41

uiteraard bedoel ik bij vraag 1 het verschil tussen PPROM en PROM (ipv typfout PREM)

Anteke

04-06-2007 12:27:34

PROM = Premature/Prelabour/Preterm (?) Rupture Of Membranes
Dit is het openbreken van de vliezen voordat de arbeid daadwerkelijk begonnen is.

PPROM = Preterm Premature Rupture Of Membranes
Als de vliezen breken vr 37w zwangerschap

Voor die eerste P vind je dus verschillende mogelijkheden, maar "prelabour" of "Preterm" lijken mij de meest logische.

Wat neusspray betreft heb ik in de les opgeschreven dat een zwangere vrouw minder reactie vertoont op vasoconstrictoren, dus dat bv een neusspray minder effect zal hebben. Een vrouw met zwangerschapshypertensie zal echter nog veel gevoeliger zijn hiervoor dan een normale vrouw. Maar of hij echt zo indicaties heeft gegeven voor het voorschrijven van neusspray weet ik niet...

geneesfee

04-06-2007 12:40:15

AFI amniotic fluid index

neusspray: de zwangere vrouwen zijn er veel minder gevoelig aan. MAAR op 32-40 weken bij zwangerschapshypertensie zijn ze er veel gevoeliger aan (curve gaat onder de lijn van de niet zwangeren) dus dan hebt ge al voldoende met een lagere dosis dan normaal. maar bij bij pre-eclampsie of vrouwen die gevoeliger zijn voor pre-eclampsie geeft ge geen neusdruppels

tinehuyghe

04-06-2007 14:19:59

voor PROM had ikin de le les toch wel een aantal keer Premature Rupture of membranes opgeschreven, ook in de lessen pediatrie

Stijn

04-06-2007 14:29:26

PROM = premature rupture of membranes
PPROM = preterm premature rupture of membranes

PROM kan dus a term