spitz

Live forum: /viewtopic.php?t=9587

tinehuyghe

05-06-2007 18:16:02

hier eventjes de probleempjes neerpoefen die ik tijdens het ooit eens onderlijnen van de cursus tegengekomen was, voor ik die een sserieus onder handen neem.

p80: kan er iemand nog eens het menogram uitleggen? ik weet dat ik daar ergens bij een andere prof de uitleg van heb opgeschreven, weet alleen niet waar.....

p123: BBP?

p129: bovneste slide: aanpassing AAN WAT???

p158: top-up transfusie

p159: EBM

p 167: mirror syndrome

p180: AFLS

p271: AFI? en hoe bepalen? en wat moet uitkomst zijn?

p 286: ponderale index: doel?info? wanneer afwijkend?

p296: lambda teken

p 334: PCO

p 338: IUD

erna waren ofwel mijn post-its, ofwel mijn onderlijndrang op vrees ik.

tine

Anteke

05-06-2007 18:32:36

Euhm, de meeste wist ik zelf ook niet, maar hier zijn een paar veronderstellingen voor de rest:

p. 123 ik zie daar alleen BBT staan en dus niet BBP, maar als je dat bedoelt, denk ik dat het om Basal Body Temperature gaat, oftwel dus aan de hand van je lichaamstemperatuur checken wanneer je ovuleert (zie D'Hoohge)

p129. Niet heel zeker he, maar ik denk als je foetus op een bepaalde groeicurve zit, bij opeenvolgende metingen, en die curve niet overeenkomt met de zwangerschapsduur, maar wel parallel hieraan verloopt, dat je dan misschien de zwangerschapsduur indertijd verkeerd bepaald hebt, en dat je dan na een tijdje moet aannemen dat die vrouw mss al langer zwanger is dan je denkt... Denk ik... :roll:

p158 Wisseltransfusie is bloed bijgeven en dan weer aftappen, en top-up is denk ik gewoon enkel bloed geven, de foetus heeft tenslotte te weinig bloed...

p.338 IUD is onder andere Intra-Uterine Device, maar k weet niet echt wat dat bij syfillis te zoeken heeft, dus mss toch maar iets anders

Anne|ies

05-06-2007 18:36:22

- basale body temperature

- ik had het begrepen als: als ge eerst een schatting had gemaakt op basis van klinische tekens, maar uw echo zegt in't tweede semester dat het iets anders is (10-14d verschil) dan was uw klinische schatting fout en past ge da dus aan?

- IUD, intra uteriene dood zeker? maar daar zit ik nog biiiijlange ni :)

Anne|ies

05-06-2007 18:36:56

dju :) ik ben echt te traag... tzal de warmte zijn

en dan dezelfde dingen uitgekozen (of toch bijna) om te beantwoorden.. 8)

ps, net effe gaan piepen bij die IUD.. ik vind 'dood' toch een logischere associatie in die context dan 'device' :wink:

Anteke

05-06-2007 19:41:27

Dood is inderdaad logisch, zeker omdat het onder miskraam staat...

Ik doe bij deze een oproep naar niemand in het bijzonder, maar hoop dat ie ooit het oor van één of andere prof bereikt:
Laten we toch gewoon één ding omschrijven met één afkorting. IUD wordt dan MIU zoals het altijd is, en da's alweer één vraagteken minder. Na het leren van zo een cursus zijn we in de plaats van basisartsen, eerder afkortingsdeskundigen. Het scherpt wel de creativiteit aan, dat geef ik toe :lol: ... Maar toch, dat kan toch niet de bedoeling zijn... :?

Anke

06-06-2007 07:55:16

p80: menogram = aantal bandjes per dag (bpd) en aantal bloedingsdagen in de teller, in de noemer de gemiddelde cyclusduur

tinehuyghe

06-06-2007 10:24:54

hoi!

intrauteriene dood ben ik ondertussen op een slide tegengekomen, wel niet met de afkorting erbij, maar het zou dus kunnen.

en ook eens goed gezocht in dingen die ik niet leer naar dat menogram, en gevonden bij semeiologie gynaecologie:

menogram =leeftijd menarche (#bandjes per dag)(#bloedingsdagen) DII
--------------------------------------------
gemiddelde cyclusduur
en de DII is de graad van dysmenorroe, weet wel niet hoe ze die scoren

voila, antwoorden op je eigen vragen, hm, hopelijk wordt de rest ook nog opgelost

tine

Nadine

06-06-2007 11:13:38

D0=geen last
DI
DII
DII= zoveel last dat het uw dagelijkseactiviteit beinvloed

die ander twee wa tussenin zeker

Igorrio

06-06-2007 11:32:30

DI = pijn voor 1dag
DII = nood aan analgetica
DIII = nood aan analgetica en willen thuisblijven (beinvloeden dagelijkse activiteit zoals Nadine reeds zei)

katrien_de_troeyer

06-06-2007 18:29:31

P129: idd als je er meer dan 10-14 dagen verschilt tussen klinische zwangerschapsduur en echografische, pas je de zwangerschapsduur (en de bevallingsdatum dus) aan aan wat je via echografie denkt dat de zwangerschapsduur is.
p.334: PCO= polycystische ovaria
AFI= amniotic fluid index: het is iets met dat je de baarmoeder op echo in 4 deelt en dan van elk kwadrant de grootste verticale diameter neemt. Als je deze 4 waarden dan optelt zou je de AFI moeten bekomen.

bossn

07-06-2007 00:19:57

EBM is dacht ik evidence based medicine. het zou in ieder geval goed kunnen in de context, want naar ik afleid is die rogam op 28 weken eerder iets is wat nog niet grootschalig wordt toegepast. die procentjes zouden dan kunnen slaan op wat het huidige risico is op sensitisatie (natuurlijk met bestaande therapie), en wat het risico is als bij de al bestaande maatregelen er nog eens rogam bijsmijt op 28 weken... ik denk dat die 25% sensitisaties 'vergeten' dan ook slaat op, waarom een extra rogam wel nuttig zou moeten zijn, namelijk als backup voor vergeetachtige gynaecologen, als ze het bvb niet gedaan hebben voor een amniocentese etc. ze moeten immers veel procentjes kennen

mirror syndrome is als er rhesusincompatibiliteit is, en dan krijg je oa hydrops van de foetus en hyperbili. en blijkbaar, maar zeldzaam, kan dat ook problemen geven thvd placenta en zo en aanleiding geven tot pre-eclampsie van de moeder, met oedemen. erg komisch is dus dat zowel de moeder als de foetus er als gezwollen dikkerdjes uitzien (en nog een reeks van gelijkaardige symptomen hebben). ze zijn dus een beetje mekaars spiegelbeeld, maar de foetus is natuurlijk wel nog steeds kleiner

Ward Heggermont

09-06-2007 19:43:19

hier eventjes de probleempjes neerpoefen die ik tijdens het ooit eens onderlijnen van de cursus tegengekomen was, voor ik die een sserieus onder handen neem.

p80: kan er iemand nog eens het menogram uitleggen? ik weet dat ik daar ergens bij een andere prof de uitleg van heb opgeschreven, weet alleen niet waar.....

eerste getal = leeftijd van menarche, bpd = aantal bandjes per dag (maat voor bloedverlies), dd = duur van het bloedverlies, waarde onder de streep = cyclusduur, letters achter de streep = D II = dysmenorree graad 2

basal body temperature

correctie tussen geschatte zwangerschapsduur en klinische waarnemingen (bijvoorbeeld positieve discordantie  echo doen: kruin-romplengte meten  deze waarde vergelijken met referentiewaarden en corrigeren voor Zsduur)

p158: top-up transfusie

transfusie verrichten totdat een normale waarde van (bijvoorbeeld) Hb bereikt wordt, zelfs met een beetje “reserve” ingebouwd (dus meer transfunderen dan echt nodig)

p159: EBM

evidence based medicine

p 167: mirror syndrome

?

p180: AFLS

Acute Fetal Lysis Syndrome = het fenomeen dat een dode foetus na een tijd (meestal meer dan 1 maand) tromboplastines vrijgeeft waardoor stollingsproblemen optreden

p271: AFI? en hoe bepalen? en wat moet uitkomst zijn?

amnion fluid index: uterus in vier delen verdelen, en van elk kwadrant echografisch de dikte van de “vochtschil” bepalen (wat de referentiewaarden zijn weet ik ook niet)

p 286: ponderale index: doel?info? wanneer afwijkend?

doel = bepalen of er foetale groeirestrictie is, door te vergelijken met referentiewaarden voor een bepaalde Zsduur (beschouw het als een soort screeningstest)

p296: lambda teken

bij dichoriale diamniotische tweelingen zie je echografisch de scheiding tussen de twee vruchtzakken, die op een lambda (een lang en twee korte beentjes lijkt)

p 334: PCO

PCO = PCOS = polycystisch ovarium syndroom

IUD = IUCD, het is NIET intrauteriene dood, dat is MIU (mors in utero)

geneesfee

09-06-2007 21:21:21

ik dacht dat mirrorsyndroom was dat de moeder de symptomen van de foetus "spiegelt", dus ze ook zo wa heeft