IUCD

Live forum: /viewtopic.php?t=9657

Anteke

06-06-2007 13:06:11

Als een vrouw zwanger wordt met IUCD, en je ziet de draadjes niet meer, staak je dan gewoon je zoektocht, ondanks hoger risico op miskraam of prematuur? Of ga je toch nog op zoek naar die draadjes?

Stijn

06-06-2007 13:08:28

Ik zou gaan zoeken.. Volgens mij hebt ge nog kans om diene nest te vinden..
En daarbij, ziet dat die aan een peritoneale tocht is begonnen... Ge moet het toch ooit vinden;)

Anteke

06-06-2007 13:15:06

En wat stel je dan practisch voor? Want in de cursus staat er bij verdwenen IUCD eerst eens met een wisser door het endocervicale kanaal gaan en zien of je daar de draadjes vindt, anders onder paracervicale anesthesie een hysteroscopie doen. Dat lijkt me toch niet echt bevroderlijk voor de zwangerschap. Maar wat dan? Als het inderdaad peritoneaal zit mss een laparoscopie, maar dat lijkt me dan weer een beetje drastisch ineens...

Igorrio

06-06-2007 14:58:48

Heb mij dat ook zitten afvragen en ik zou da IUCD erin laten!

Als ge't erin laat heb je 'verhoogde' kans op miskraam.
Als ge't echt moet gaan zoeken en in dien uterus prutsen, dan vrees'k voor een abortus non-arte provocatus...

Trouwens staat er in de cursus: "...IUCD bij ZWS zo snel mogelijk verwijderd, ten minste indien het draadje zichtbaar is."
Misschien kan je hieruit concluderen van het niet te verwijderen als het draadje zoek is?

Anke

06-06-2007 15:47:56

Het zoeken naar al dan niet aanwezige draadjes geeft dan wel een verhoogde kans op miskraam, anderzijds moet je wel weten dat het spiraaltje er wel met een reden geplaatst was, namelijk dat de vrouw geen zwangerschap wil.
Misschien moet je de invasiviteit dus ook laten afhangen van het feit of de vrouw het kind al dan niet wil houden... 'k weet nie hoor...

s0170693

06-06-2007 16:19:51

vraag me niet meer waar maar kheb ergens gezien dat ge het hoe dan ook moet verwijderen, zal es zoeken...