Nog een reeksje examenvragen

Live forum: /viewtopic.php?t=9716

Anonymous

06-06-2007 20:19:55

Hier een paar examenvragen waar ik het antwoord niet zeker van weet. Hopelijk mensen die me kunnen helpen.

1. Waarom bestaat progesteron zelf niet als contraceptivum?
2. Welke contraceptie geeft gegarandeerd een stijging van het lichaamsvetgehalte? Iets met progesteron veronderstel ik, maar welk precies?
3. Wat luidt in dat de menopauze begonnen is? Hoog FSH en LH? of oestrogeenexcessen en oestrogeentekorten?
4. Welk geneesmiddel geeft het beste hypo-oestrogenemie? aromatase-inhibitoren denk ik (ivm GnRH agonisten en antagonisten)

Bedankt!
Heel veel succes allemaal!

Igorrio

06-06-2007 20:31:00

1. Omdat progestogeen op zichzelf een te grote halfwaardetijde heeft en te freq zou moeten toegediend worden

2. Idd alles met enkel progestogenen (prikpil, subcutaan geÔmplanteerde en POP's). Dus hangt af van wat de keuzemogelijkheden zijn ť...

3. ???

4. aromtase-inhibitoren (zie p243)

Stijn

06-06-2007 20:35:38

3. Uitblijven van de menopauze gedurende >6maanden (de termijn ben ik niet zeker ;))

Anteke

06-06-2007 20:49:39

3. Uitblijven van de menopauze gedurende >6maanden (de termijn ben ik niet zeker ;))

K neem aan dat je menstruatie bedoelt?

Toename van het vetgehalte is wsl de prikpil (die zou ik alleszins kiezen uit verschillende progestageen-mogelijkheden), want die beÔnvloedt het lipidenprofiel --> Lager HDL- en hoger LDL-cholesterol

(Verhaeghe p210)

geneesfee

06-06-2007 21:02:15

Ik heb iets in mijn nota's staan van Inhibine B daalt en daardoor gaat FSH stijgen... (bij begin van menopauze)

Liefje

06-06-2007 21:50:12

Inhibin B remt de productie van FSH en wordt vooral geproduceerd door de groeiende follikel van 1-10 mm. Wanneer het aantal follikels in het ovarium kleiner wordt, worden ook steeds minder follikels in iedere cyclus tot ontwikkeling gebracht en zal Inhibin B minder geproduceerd worden zodat de productie van FSH minder geremd wordt en FSH dus stijgt.
LH stijgt ook in de perimenopauze maar minder sterk dan FSH. De oestrogeenspiegels gaan pas dalen in de laatste periode voor de menopauze.
FSH wordt vaak bepaald met het oog op het stellen van de diagnose (peri)menopauze. Er zijn echter zulke sterke fluctuaties in de FSH-spiegels dat de uitslag uitsluitend iets zegt over de toestand op het moment van de bepaling, maar niets over de toekomstige menstruaties. De anamnese (leeftijd en cyclusduur) geven meer informatie dan de FSH-spiegel.

Als mogelijke antwoorden op die vraag, zijn er:
a) Hoog FSH en LH
b) oestrogeenexcessen en oestrogeentekorten
c) gestoorde GnRH as
d) stijging van FSH en inhibine

Mogelijks zijn er meer antwoorden maar dat weet ik niet. Indien het beperkt blijft tot die 4 mogelijke antwoorden dan zou ik zeggen a)... alhoewel stijn een punt heeft als hij zegt dat je moet kijken naar hoelang de mensturatie reeds uitblijft. Als dat er als antwoord bij staat dan kies ik da

Karen

07-06-2007 15:55:16

Is het dan niet beter oestrogeen excess en tekort te nemen, want dat is toch juŪst voor de menopauze begint... en hij vroeg naar hetgene wat de menopauze inleidt
Inhibine en FSH begint bij daling van het aantal follikels, maar wie weet duurt het dan nog een tijdje eer de menopauze werkelijk begint he ...

Anteke

07-06-2007 16:06:16

Is het dan niet beter oestrogeen excess en tekort te nemen, want dat is toch juŪst voor de menopauze begint... en hij vroeg naar hetgene wat de menopauze inleidt
Inhibine en FSH begint bij daling van het aantal follikels, maar wie weet duurt het dan nog een tijdje eer de menopauze werkelijk begint he ...

Ik heb erbij geschreven dat het checken van de oestrogeenspiegels vrij zinloos is, omdat je voor de menopauze dan eens te weinig hebt en daarna weer te veel, dat het zodanig schommelt dat dat nogal waardeloos is als meting... Hoe je t wel precies bepaalt weet ik ook niet zeker...

Anonymous

08-06-2007 11:58:12

ik heb in de allereerste les van Spitz eens genoteerd dat je de diagnose van menopauze kan stellen door hoog FSH en LH

bossn

08-06-2007 21:08:49

ik zou ook gaan voor FSH en LH; er zijn wel veel schommelingen in de oestrogeenspiegels maar vanuit de cursus lijkt dit toch voornamelijk perimenopausaal, in de jaren voor de menopause (cursus p 19, in de jaren voor de menopause; maw vanaf dan heb je die oestrogeenvariaties al (cfr ook dat in de jaren voor de menopause de cyclusduur extreem varieert). Echte menopause is volgens mij het punt waarop er geen follikels meer kunnen rijpen, en maw oestrogeenspiegels continu laag blijven en FSH en LH dus erg hoog.
t hangt er dus vooral vanaf wat hij precies bedoelt met 'de menopauze is begonnen', maar ik kies voor FSH LH.

Stijn

09-06-2007 06:24:02

Als ge kiest voor FSH/LH kan uw patiŽnte evengoed aan het ovuleren zijn ;)

Igorrio

09-06-2007 06:42:15

Een hoog FSH/LH met een laag E dan...

wouterverfaillie

09-06-2007 08:30:46

Als ge kiest voor FSH/LH kan uw patiŽnte evengoed aan het ovuleren zijn ;)

vandaar dat we niet op eender welke dag gaan testen dacht ik, maar ergens int begin van de folliculaire fase, dan zijn alle waardes in relatief plateau.
de vraag is ook wanneer is er beginnende menopauze, niet zozeer of ze gepasseerd is... dacht ik

Igorrio

09-06-2007 12:40:20

p51 van dhooghe:

Een verminderde ovariele reserve (=menopauze) wordt gekenmerkt door een FSH van meer dan 10 IU/L, en dit dus te meten op dag 2-5 van de cyclus!

K vermoed da dit het antwoord dan is?

geneesfee

09-06-2007 13:05:13

en hoe bepaalt ge dan d2-5, gewoon iedere keer als die vrouwen dan net een bloeding hebben, naar de dokter snellen voor bloedname?

Igorrio

09-06-2007 17:37:36

en hoe bepaalt ge dan d2-5, gewoon iedere keer als die vrouwen dan net een bloeding hebben, naar de dokter snellen voor bloedname?

Er bestaat allesins een urine-test voor de LH-piek, dus ik vermoed dat die ook bestaat voor FSH?
En da gaat volgens mij toch maar geleidelijk aan...