oestrogeentekort tijdens reproductieve periode

Live forum: /viewtopic.php?t=9870

tinehuyghe

08-06-2007 13:24:07

op p 238 staat dat dopamine de GnRH secretie negatief beinvloedt.bij vrouwen met hyperpolactinemie die zwanger willen worden, geven ze dopamine agonisten, die de polactinesecretie inhiberen. VRAAG: hoe word je dan zwanger? want ipv de prolactine, gaan nu dan die dopamine agonisten je GnRH niet laag houden?

je kan een GnRH pomp iv plaatsen en om de 60 minuten een beetje inpompen, om dus na te bootsen dat je endogeen GnRH zou hebben, en dus pulsatiele FSH en LH secretie zou krijgen(p 241, voor vrouwen die zwanger willen worden, amenorree hebben, maar geen hyperprolactinemie), en dat lijkt het beste te zijn, want veel kans op ovulatie, minder kans op meerlingen. op p 243 staat dat ze GnRH agonisten gebruiken om in ovulatie-inductieschema's de endogene LH piek te vermijden. ik snap da niet, als je agonisten geeft die al je receptoren bezetten, kan je pomp toch geen nut meer hebben, en dan krijg je inderdaad geen endogene LH piek, maar toch ook geen endogene FSH piek, allé, ga je je behandling dan niet gewoon neutraliseren, zodat het eigenlijk niks uithaalt(waarschijnlijk niet, anders zouden ze het niet doen, ik snpa het dus niet, en vandaar hier op t forum!)

leve deze prachtige verhaeghe dag, die begon met een prachtig onweer vanmorgen kwart voor zes tot zevenuurdertig :x , kan da onweer niet eens rekening houden met mijn nachtrust tijdens de examens!?

tine

Stijn

08-06-2007 13:28:18

Ik dacht dat dopamine-agonisten PRL inhiberen, die op hun beurt GnRH-release inhiberen. Inhibitie van inhibitie is stimulatie..
Volgens mij foutje in de cursus..

Lana

08-06-2007 14:20:15

die begon met een prachtig onweer vanmorgen

Ik wil ooooook onweer!!! Tis veeeeeels te heet opt moment...

Nadine

08-06-2007 14:41:38

het wordt grijs!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anne|ies

08-06-2007 14:41:45

ik ook.. mijn stylo glijdt altijd weg tussen mijn zweterige vingertjes :(

Anonymous

08-06-2007 14:54:42

ik heb ook ergens geschreven/uit de cursus gehaald dat dopamine de GnRH secretie inhibeert buiten ook de PRL secretie

Spreekt idd wel wa de ovulatie inductie theorie tegen :s........

Nadine

08-06-2007 14:57:14

en ook bij spitz hebben we gezien dat dopamine PRL en GNRH inhibeert