behandeling CIN

Live forum: /viewtopic.php?t=9905

SH

09-06-2007 01:13:41

Bij het schema op de slides (want die zijn volgens Vergote het meest recent) over 'wat te doen na colposcopie+bioptie voor HSIL/ASCUS/AGCH) staat dat je CIN kunt behandelen door conisatie of destructie, maar geldt dit voor ALLE CIN (1,2 en 3), want is CIN 1 niet LSIL?
Die schema's ;-(

s0170693

09-06-2007 21:23:47

Ik heb me dat ook al afgevraagd, ik onthou het zo:

LSIL en zeker CIN I kunt ge met bevriezen en laser en zo gemakkelijker behandelen omdat waarschijnlijk niet ingegroeid

terwijl bij HSIL zeker bij AIS zou ik gaan voor een conisat > excisie omdat ge het preparaat dan kunt beoordelen.

kweet niet of het juist is, maar dat is wat ik eruit heb gehaald

succes !

SH

10-06-2007 00:45:24

hartelijk bedankt!
alleen :bedoel je met conis> excisie dat je eerder voorkeur geeft aan conisatie dan aan excisie?Maar kun je dat letsel met excisie dan niet beoordelen?

wouterverfaillie

10-06-2007 02:17:54

Bij het schema op de slides (want die zijn volgens Vergote het meest recent) over 'wat te doen na colposcopie+bioptie voor HSIL/ASCUS/AGCH) staat dat je CIN kunt behandelen door conisatie of destructie, maar geldt dit voor ALLE CIN (1,2 en 3), want is CIN 1 niet LSIL?
Die schema's ;-(

ik ging er ook van uit dat je LSIL pas wegneemt, wanneer je het in twee opeenvolgende uitstrijkjes vindt
voor HSIL (of die asc-h en agc-h) is één voldoende, voor LSIL/ascus/agc-nos dus twee.
juist?

s0170693

10-06-2007 14:25:50

ja conisatie is beter omdat die excisie gebeurt met een loop dinges en daardoor gaat ge uw letsel in verschillende delen verwijderen waardoor de sectievlakken moeilijker te beoordelen zijn, kgeloof dat dat in de les is gezegd, maar zeker ben ik daar niet van. ik onthou het wel zo.

en dat van die LSIL twee keer uitstrijkje en zo dat weet ik niet, waar vindt je dat?

Nadine

10-06-2007 14:29:34

vroger was LSIL 2 uitsrijkjes bij iedereen

als je het nieuwe schema beziet in de slides dan geldt dit enkel nog voor LSIL bij jonger dan 25 jaar

of als het HPV- is is of LR-HPV boven 25jaar

bon komt er op neer dat get es moet bezien op de slides :lol: