examenvraagjes blijven komen

Live forum: /viewtopic.php?t=9952

Liefje

09-06-2007 14:00:22

1) ge snijdt bij de vrouw haar vruchtvliezen door en ze gaat in shock, wat is hiervan de oorzaak? a) epilepsie, b) vruchtwaterembool
-> van die 2 veronderstel ik dat het wel vruchtwaterembool zal zijn en niet epilepsie, maar misschien zijn er nog andere antwoorden, iemand een suggestie voor een ander mogelijk antwoord?

2)Onvolledige abortus, wat is hiervan de verwikkeling. Het enige wat als antwoord is gegeven is verbruikscoagulopathie en ik kan daarin komen maar zou je van een onvolledige abortus ook geen PID kunnen krijgen?

3) welke bewering over alfa-foetoproteine is correct? a) komt meer voor in vruchtwater dan in foetaal bloed, b) komt voor in materneel bloed bij Down
-> hier heb ik werkelijk geen idee van, waar staat dat ergens?

4) meest frequente bijwerking van OAC? a) intermenstrueel bloedverlies, b) verandering v/h libido, c) gewichtstoename
-> ik denk c, maar ik heb hiervoor geen argumenten

5) wat is de meest frequente oorzaak van amenorree bij jonge meisjes. Ik heb hierover gediscussieerd met Anniek, zij zegt dat het antwoord 'zwangerschap' is. Ik dacht eerder aan dat vaginaal septum dat al wel eens voorkomt als anatomische afwijking en waarbij dan primaire amennorre ontstaat. Maar zwangerschap bij jonge meisjes is frequenter veronderstel ik?

Anke

09-06-2007 14:13:04

1) Ik denk VW embool, maar ik weet niet wat de andere mogelijkheden waren

3)Ik denk (maar ben helemaal niet zeker) dat geen van de twee hier gegeven mogelijkheden correct is. aFP komt enkel voornamelijk voor in foetaal bloed, is verhoogd in het VW bij oa. NB defecten. Volgens mij komt aFP niet voor in het materneel bloed, is wel verlaagd in het VW bij Down (diagnose down prenataal mogelijk via VW punctie)

4)Zie elders op het forum, is intermenstrueel bloedverlies (zie letterlijk in de cursus bij nevenwerkingen OAC, komt oa. meer voor bij roken, lage compliantie)

Anne|ies

09-06-2007 14:18:03

1) staat letterlijk in de cursus: vruchtwaterembool geeft shock bij breken van de vliezen

2) staat al opt forum (en in de cursus)

3) hangt er vanaf wat de mogelijkheden zijn.. (tis verhoogd bij NBD dat weet ik uit de cursus, en verlaagd bij down :))

4) staat hier ook al ergens en staat volgens mij ook wel in de cursus: intermenstrueel bloedverlies dus

5) zwangerschap :lol: , kweeni, bij jonge 'meisjes' denk ik aan anovulatoire cycli direct na de menarche... of te laag gewicht (de meeste oorzaken van hypo-oestrogenemie zijn toch verworven)

ps, ik denk dat het wel handig zou zijn om geen 'lijstjes' met vragen meer te posten maar aparte vragen (met het onderwerp duidelijk in de titel), zo wordt er niet 5 keer hetzelfde gevraagd en vind je alles nog gemakkelijker terug met de zoekfunctie

geneesfee

09-06-2007 14:25:19

5) of PCOS?

Anne|ies

09-06-2007 14:28:22

5) of PCOS?

idd, daar denk ik aan bij jonge 'vrouwen'
maar meisjes klinkt zo alsof ze tussen de 12-17jaar zijn... en volgens mij is dat daar nog niet de frequentste oorzaak ??
(PCOS wordt toch besproken in de context van postpubertaire vrouw?-

Nadine

09-06-2007 14:42:08

ai ik dacht dat alfa-FP in serum van de mama en in vruchtwater gemeten kon worden

Katriend

09-06-2007 14:54:36

Ja, denk ik ook. Op internet staat precies dat de hoeveelheid in het vruchtwater groter is dan in het bloed ( via 'overloop' komt het in het bloed van de moeder terecht). Bij Down is de hoeveelheid verlaagd, bij NBD verhoogd.

Nadine

09-06-2007 15:02:19

ps, ik denk dat het wel handig zou zijn om geen 'lijstjes' met vragen meer te posten maar aparte vragen (met het onderwerp duidelijk in de titel), zo wordt er niet 5 keer hetzelfde gevraagd en vind je alles nog gemakkelijker terug met de zoekfunctie

geweldig plan!!!

heb me hier soms al ff doodgezocht naar iets dat ik ooit ergens dacht gelezen te hebbe ---- en die zoekmachien doet da nie altijd even goed zunne .....

U BEN EEN GENIE ANNELIES EN MIJN BEWONDERING VOOR U OVERSTIJGT ALLES (wilt ge dan nu mailen naar spitz en co dat het eikels zijn)

Stockholm Syndrom

09-06-2007 15:05:15

5) PCOS

Anne|ies

09-06-2007 15:05:49

wilt ge dan nu mailen naar spitz en co dat het eikels zijn

ik weet niet of ze zo bekend zijn met die term gezien hun vocabulair zich volgens mij ook beperkt tot wat er zich tussen vrouwendijen bevindt... maar ik zal proberen ;)

Nadine

09-06-2007 15:07:41

touché haha

geneesfee

09-06-2007 15:36:50

Ja, denk ik ook. Op internet staat precies dat de hoeveelheid in het vruchtwater groter is dan in het bloed ( via 'overloop' komt het in het bloed van de moeder terecht).

dus hoeveelheid in het vruchtwater groter dan in het FOETAAL bloed??

ps. een eikel kan zich soms ook tussen vrouwendijen bevinden...

Anne|ies

09-06-2007 15:41:14

maar hopelijk niet terwijl spitz en aanverwanten er met hun speculum in aant porren zijn

Anteke

09-06-2007 17:33:25

Dat heet dan promiscu

geneesfee

09-06-2007 18:45:53

of een "gehuwde vrouw" bij spitz 8)

Lucie

09-06-2007 22:22:40

Heeft iemaand al deze vragen van gyneco opgelost...? kan hier op het forum posten ?

heel erg bedankt !

Nadine

10-06-2007 09:27:22

5) zie p19 regel 5 dus nog gene PCOS maar gewoon anovulatoire cycli na de menarche

Sofie L

10-06-2007 09:36:58

huh da op p19, is da nie net menorragie als ge anovulatoire cycli hebt?
't gaat hier toch over amenorree dacht ik...en dan ga k toch ook voor weinig vet en te weinig eten bij jonge meisjes(p238) en pcos bij twintigers

Nadine

10-06-2007 09:42:56

haha ja sorry sofie had het verkeerd gelezen :D

Anne|ies

10-06-2007 10:03:34

kunnen die dan ook geen amenorree geven? dat is toch ook het mechanisme achter PCOS.. pfrr
8)

ik weet het ni meer, blijkbaar is het in de les benadrukt dat het PCOS is... op internet vind je alleen maar 'stress of te laag gewicht' als je de oorzaken van amenorree opzoekt bij jonge meisjes

Nadine

10-06-2007 10:07:01

pff ja weet ge volgens mij geeft da zowa ammenorree tot uw endometrium wa te onstabiel geprolifereert is en dan breekt da af he -- oestrogeendoorbraakbloeding.... maja das idd ook zo bij PCOS .... maar echte ammenree zonder doorbraakbloeding hebt ge iig wel bij die anorexia mensen .... dus mocht da erin staat ga ik voor het gewicht .....

oh boy ma goed dat het er bijna op zit

P. Deppy

10-06-2007 12:50:35

nog even doorbijten en de Spitz is er idd af !

succes iedereen