Depakine tijdens zwangerschap

Live forum: /viewtopic.php?t=9957

Anke

09-06-2007 14:18:23

In de cursus staat dat depakine (natriumvalproaat) niet als monotherapie mag gebruikt worden tijdens de ZS. Wat dan te doen bij een zwangere vrouw die aanvalsvrij is onder depakine?
Moet je dan een ander anti-epileptica associëren in de hoop de dosis depakine te kunnen drukken, of ineens de depakine in de vuilbak en starten met een ander anti-epilepticum (kwestie van dat monotherapie geprefereerd wordt)
't Is gebruikt als voorbeeldvraag tijdens de laatste les van Spitz, maar om één of andere duistere reden heb ik het antwoord niet opgeschreven.

Alvast bedankt!

geneesfee

09-06-2007 14:46:12

proberen af te bouwen voor de conceptie

inemien

09-06-2007 19:30:02

ja ma da mag toch niet. ik dacht dat niets geven erger was dan een anti-epileptica.
en nog iets over die na-valproaat: in die examenvragen die spitz na de laatste les aanbracht, dit :
een 28 j die al 14j onder epilepsie behandeling is
(helaas kon ik niet volgen en )is dit wat ik heb opgeschreven: depakine na na-valproaat afbouwen
maar die twee zijn toch hetzelfde? of had ik het fout in de les?

komaan menskes nog ff koppeke volproppen
xxx

Stijn

09-06-2007 20:19:05

Ik heb onthouden: nen aanval is erger dan de nevenwerkingen...

An°

09-06-2007 20:30:46

de casus uit de les
vrouw, epilepsie, neemt depakine = navalproaat
al +10j aanvalsvrij onder deze medicatie
heeft nu zwangerschapswens
wat doen?

antwoord van spitz:
proberen af te bouwen

Igorrio

09-06-2007 21:51:54

Zo laag mogelijke dosis zodat er minder kans is op foetale afwijkingen (zeker met Depakine), maar zodat de epilepsie nog onder controle is want een aanval is idd erger dan de medicatie!

Eventueel overschakelen op iets anders dan Depakine want dat heeft het meeste kans op foetale afwijkingen.