psychologie

Live forum: /viewtopic.php?t=15486

Rheul

09-06-2008 09:24:17

1) wat is het belang van de oogbewegingen bij het tot stand komen van visuele illusies.

2) in welke mate is de motivatietheorie van Nuttin homeostatisch

3) is de invloed van schema's vooral op het verwerven van informatie of eerder op de reproductie? hoe heeft men dit nagegaan?

solid_snake_nr1

09-06-2008 10:51:22

het examen is NIET mondeling!

het enige mondelinge aspect zijn de woorden "zet u" en "het is goed zo"

ge moet ALLES opschrijve wat ge weet! niet met schema's afkomen (zoals ik) want hij stelt geen bijvragen en vraagt niet om uitleg!
alles uitschrijven dus, tot ge pijn krijgt in uw vingers, ge moogt toch zoveel mogelijk kladpapier neme als ge wilt

sanvapa

09-06-2008 11:13:53

het examen is NIET mondeling!

het enige mondelinge aspect zijn de woorden "zet u" en "het is goed zo"

ge moet ALLES opschrijve wat ge weet! niet met schema's afkomen (zoals ik) want hij stelt geen bijvragen en vraagt niet om uitleg!
alles uitschrijven dus, tot ge pijn krijgt in uw vingers, ge moogt toch zoveel mogelijk kladpapier neme als ge wilt
goed om te weten ...
ik ben namelijk ook een schema man :D

ma dan moet ik ook wel extra op spelling letten :oops:

michiel_one

09-06-2008 11:57:41

bwah, vorig jaar met schema's toch een 13 gehaald. Dat is een half punt voor elk uur dat ik met dat vak ben bezig geweest.

Ik heb toen trouwens wel een bijvraag gekregen. (ponzo illusie en hypnose en leeftijd)

solid_snake_nr1

09-06-2008 12:13:36

ik had mooi alle proeve onder elkaar geschreve (titel van proef, nooit uitleg erbij, kon ze toch allemaal vanbuite uitlegge) en hij dan zo van "jah 't is allemaal juist wat hier staat, ma 't is wel wat kort"
ik dan van "jahma ja, 't is mondeling he, als u wilt dat ik iets uitleg vraagt u maar, ik kan het allemaal uitleggen als u wilt"
"neenee laat maar, 't is goed zo, alleen maar wat kort"

else

09-06-2008 12:40:23

dus wat moet je daar nu voor doen?
samenvatting lezen en wat zien in't boek, en de examenvragen eens bekijken?
of moet je er meer voor doen dan dat?

'k heb echt geen idee hoe ik in godsnaam daar nu moet aan beginnen, en 'k heb maar 2 dagen... :(

solid_snake_nr1

09-06-2008 12:54:08

ik heb het oko geleerd gekrege op 2 dage hoor :D
samevatting leze, da ge ongeveer weet waar wat staat, voor de rest examevrage meeneme en vooral die begrippenlijst! zeer handig
en dan begint ge maar over te schrijve he, pagina's en pagina's vol
ge krijgt 2u de tijd

amaryllis

09-06-2008 13:04:31

ma paul-henri, wa zegt gij nu?

ik heb ook alles mooi int kort opgeschreven, redelijk schematisch, en had geen bijvragen en de prof zei: 'tis goed, ge kent het'

dus ik heb een goed examen afgelegd, anders zou hij dat niet zeggen é!

solid_snake_nr1

09-06-2008 14:00:36

gij had anders wel bij iedere vraag mooi recto-verso volgeschreve
ik een half blad per vraag ofzo :roll:

sanvapa

09-06-2008 15:42:39

@ PH: zijde gij in kostuum gegaan?

michiel_one

09-06-2008 17:11:48

dus wat moet je daar nu voor doen?
samenvatting lezen en wat zien in't boek, en de examenvragen eens bekijken?
of moet je er meer voor doen dan dat?

'k heb echt geen idee hoe ik in godsnaam daar nu moet aan beginnen, en 'k heb maar 2 dagen... :(
ik zal u mijn strategie uitleggen.

slides, meepakken maar niet gebruiken
Boek, hebt ge de dagen ervoor cursief doorgelezen en in grote lijnen alles aangeduid wat hij gezien heeft in de les. Noteer eerst welke hoofdstukken je niet moet kennen

neem vervolgens alles mee wat je kunt vinden. Uitgewerkte examenvragen, begrippenlijst (onmisbaar), samenvatting (handig om op het examen snel te weten waar iets in het boek staat, of gewoon om iets te snappen (probeer niet nodeloos er dan ook maar 1 letter van die hele cursus te onthouden. Het is open boek)

Tot slot, tover uw charmantste glimlach tevoorschijn en dat komt in orde.

solid_snake_nr1

09-06-2008 17:23:47

@ PH: zijde gij in kostuum gegaan?
ja, iedereen zat daar in kostuum :?
ik wou er eerst ook geen aandoen, ma gelukkig heb'kt toch ma gedaan :D

amaryllis

09-06-2008 20:17:05

@PH: gij hebt afgekeken ofwa? :)
in elk geval ben ik ook kort geweest, en heb geen enkele proef uitgelegd, enkel de conclusie opgeschreven.
tis ook niet echt relevant om de hele proefopstelling uit te leggen é...

solid_snake_nr1

10-06-2008 08:11:10

@PH: gij hebt afgekeken ofwa? :)
in elk geval ben ik ook kort geweest, en heb geen enkele proef uitgelegd, enkel de conclusie opgeschreven.
tis ook niet echt relevant om de hele proefopstelling uit te leggen é...

't is nie omdat ik uw blad kan zijn dat ik de letters kan leze die erop staan he :wink: daarvoor zat ik net iets te veraf :roll:
trouwes, 't was ope boek! waarom zou ik afkijke?!

sanvapa

10-06-2008 12:08:40

mijn examenvrage van deze voormiddag:

bespreek het experiment van Lewin met ratten en hun neurotisch gedrag + verband met zijn vroegere werk

wrm staat "geďnduceerde beweging" bij "plaatsconstantie"

leg de additieve methode uit adhv een experiment uit het hoofdstuk geheugen

mondeling was zo:
het is toch Bauters? ahja hier ik had er over gekeken
*lees lees lees*
zeer goed u mag gaan.
ik heb niks moeten zegge ...

else

10-06-2008 17:22:23

is het nodig om die notities af te drukken,
of staan de examenvragen ook allemaal in't boek uitgeschreven?

en die examenvragen van ene 'sandra' ofzo, waar staan die? :-)

bedankt!

en zie ik daar nu over, of hebben jullie nu niets uit die uitgewerkte examenvragenlijst gekregen?

else

10-06-2008 17:39:35

http://www.medica.be/forum/viewtopic.php?t=10333

de namenlijst waar er iemand op zoek naar was!

solid_snake_nr1

10-06-2008 17:47:26

daar kome ze nu mee af, met die lijst... :lol:

tuurlijk hebbe we van die uitgewerkte vrage kunne gebruik make! alles stond erin voor 2 van de 3 vrage!
uitdrukken die handel! of leen ze van iemand

else

10-06-2008 18:11:02

daar kome ze nu mee af, met die lijst... :lol:

tuurlijk hebbe we van die uitgewerkte vrage kunne gebruik make! alles stond erin voor 2 van de 3 vrage!
uitdrukken die handel! of leen ze van iemand

't spijt mij :p
voor mij was't niet zo dringend aangezien dat'k die al gekregen had via via.

maar ik vind niet echt terug wat jullie vragen waren in die lijst..
(oké, mss toch wel, als je dan kijkt bij de vraag die over oogbewegingen gaat en kinetisch effect ofzo? en dan die vraag over nuttin & polythematische motivatietheorie?

en de lijst heb'k al, als het toch die is met die 52 vragen?

en heb je die uitgetypte notities ook nodig? (die op de 2e bac site staan?)

sorry voor m'n vervelend doen, maar 'k vind het frustrerend dat'k zo niet weet wat ik er van moet verwachten. :oops:

sanvapa

10-06-2008 18:16:55

maar ik vind niet echt terug wat jullie vragen waren in die lijst..
en de lijst heb'k al, als het toch die is met die 52 vragen?

en heb je die uitgetypte notities ook nodig? (die op de 2e bac site staan?)
mijn vrage kwamen ook ni uit die lijst (die 52 ja) maja ze meenemen naar het exame zal wel geen kwaad kunnen :wink:

en ik had die notities van stijn afgedrukt en geleze en ook mee naar het exame
kwist dan ook ongeveer waar ik moest kijke in die notities en da maakte het opzoeken ook makkelijker ...

voor de rest is da een makkie :wink:

Raf*

10-06-2008 19:11:51

1 van men vrage hebk wel teruggevonden op lijst met examenvragen (die 1 van 29 vragen) en khad zelfde exame als sanvapa,
da was dan ook de enigste vraag waar gery duidelijk van zei dat het goed was... :roll:
btw: samenvatting van stijn van 68 pagina's en men eigen notities zijn het enigste dat ik heb bekeken op voorhand :?

solid_snake_nr1

10-06-2008 19:29:07

die begrippelijst vond ik ook wel superhandig, zo kunt ge direct de juiste pagina in uw kursus leze, ge leest 5 regels en weet of het verband houdt met uw vraag, zoniet gaat ge naar de andere pagina's die aangeduid staan
en ik had op voorhand de pagina's van mijn cursus in mijn transparanten geschreven en vice versa, dus ik kon sowieso snel alles terugvinde

sanvapa

10-06-2008 20:18:56

1 van men vrage hebk wel teruggevonden op lijst met examenvragen (die 1 van 29 vragen) en khad zelfde exame als sanvapa,
da was dan ook de enigste vraag waar gery duidelijk van zei dat het goed was... :roll:
btw: samenvatting van stijn van 68 pagina's en men eigen notities zijn het enigste dat ik heb bekeken op voorhand :?
dan had gij andere vragen die opgelost ware dan mij :D
maja maakt ni uit .. heel moeilijk was het ni, heeft em een vraag iets gezegd?
bij mij nx

else

10-06-2008 21:57:02

er is ook nog een andere examenvragenlijst te vinden op't forum,
1 van 29 vragen, en daar staat dat muizen/ratten ding van Lewin uitgelegd, dat zal waarschijnlijk die ene vraag zijn uit een lijst... :-)

staan er eigenlijk buiten die nog andere dingen in de notities die niet in't boek staan?

Raf*

10-06-2008 22:40:53

dan had gij andere vragen die opgelost ware dan mij :D
maja maakt ni uit .. heel moeilijk was het ni, heeft em een vraag iets gezegd?
bij mij nx

bij het eerste deel van de eerste vraag zei hij dat het goed was en zette een 'V', op het einde van die vraag nog eens een 'V', bij de tweede vraag had ik maar 1 blad geschreve en draaide hij het blad om alsof hij meer verwachtte, daar kreeg ik geen 'V' , idem voor de derde vraag. Hij zei enkel 'ok' op het einde.
en ik had idd een lijst van 28 vragen, maar ook die van 51.

@ else: die neurotiscche rat... was dat niet van kurt lewin

sanvapa

11-06-2008 06:24:15

@ else: die neurotiscche rat... was dat niet van kurt lewin liefst, anders heeft iedereen bij ons zijn eerste vraag fout :D

btw, ik kreeg zelfs geen vinkjes
en had ook maar overal 1 blz

Raf*

11-06-2008 06:56:09

en had ook maar overal 1 blz

Maar dat zou niet het geval zijn als ge zo groot als mij schreef :D

carottier

12-06-2008 10:26:09

vragen van deze vm : (tis allemaal ongeveer)

het asymmetrisch effect en wat is mijn bevinding hierover
het verschil tussen contrast en assimilatie
wat is de psychofysische curve (ge weet wel : van perceptie) en hoe wordt deze berekend

Op het eerste zicht dacht ik echt van kak, maar uiteindelijk valt da supergoed mee (als ge toch een lijst hebt met verwijzingen)

En hij heeft zowaar een bijvraag gesteld ! (iets waarhij had overgelezen :D )

Lynxke

12-06-2008 10:59:43

ik weet 1 ding: dieje prof heeft mij al twee keer onterecht gebuisd.
Dus denk maar ni te snel da ge erdoor zijt. Ook ni als hij overal V bijschrijft (da was bij mij) en als hij opt einde 'tis in orde' zegt (da was ook bij mij). Ge kunt een 14 hebbe, mr ge kunt evengoed een 7 hebbe...

sanvapa

12-06-2008 11:10:41

Ge kunt een 14 hebbe, mr ge kunt evengoed een 7 hebbe... :cry:

solid_snake_nr1

12-06-2008 11:52:27

Dus denk maar ni te snel da ge erdoor zijt. Ook ni als hij overal V bijschrijft (da was bij mij) en als hij opt einde 'tis in orde' zegt (da was ook bij mij). Ge kunt een 14 hebbe, mr ge kunt evengoed een 7 hebbe...

moet ge mij echt bang make, ja? :?

carottier

12-06-2008 13:34:17

Mja na vraag 2 en 3 zei hij expliciet "het is goed" dus het zou nogal debiel zijn om mij te buizen (maar kzal maar niet té hard roepen)

Gerd

12-06-2008 15:51:12

1) Wat kan de inbreng zijn van de cognitieve geheugenpsychologie bij rechtzaken? => vraag 19 van de examevragen, Cursus: p151 (theorie van Bartlett)

2) Welke motivatietheorie is NIET homeostatisch? => vraag 45 van de examevragen, Cursus: p 505-553 (gaat over hoofdstuk 4, er staat ergens op het forum ook iets hierover + ergens staat er ook een documentje op van andere examevragen, waar er ook iets over staat)

3) Waarom is het verschijnsel van "geďnduceerde beweging" bij "plaatsconstantie" bersproken? =>
"geďnduceerde beweging":p425-427
"plaatsconstantie": p 451-452

Groeten

else

12-06-2008 16:01:13

het examen viel echt kei goed mee!

2) Welke motivatietheorie is NIET homeostatisch?
- onze cursus
- Tolman (pg 522)
- oudere cognitietheorieën
- Allport

else

12-06-2008 16:03:29

daar gaat m'n goed gevoel over het examen... :(

de Jean

12-06-2008 16:12:49

het examen viel echt kei goed mee!

vraag blijft nog altijd.. hoe bereid je da tegoei voor??
(btw: die begrippenlijst mag je altijd eens doorsturen of online gooien else.. :lol: )

Lynxke

12-06-2008 18:13:56

daar gaat m'n goed gevoel over het examen... :(

ni te veel schrik hebbe, hij zal mij gewoon ni graag hebben e :p

else

12-06-2008 21:50:12

oké, hoe voorbereiden.

zoals ik het heb gedaan:
- goeie samenvatting (van de 2 die op forum staan, die van 68 is de betere, die van 100en zoveel vind'k persoonlijk niet zo denderend)
(jean, ik heb nóg een betere, die mag je gerust gebruiken, heel m'n map zelfs :))
-met nog een 'samenvatting' ofzo, dat ze het 2x anders ziet. bv met die notities uit de les.
-alle belangrijke dingen aanstippen in't boek, dus namen en zo van die dingen (dat je alles rap terug vindt op het examen)

je leest dat allemaal aandachtig door, en dat moet het zo wat zijn.

dan op examen:
-begrippenlijst
-namenlijst
-examenvragen (ik heb 3 verschillende lijsten)
-samenvatting
-boek

en dan gewoon vlug opzoeken ed.
en doordat je het al es gelezen hebt (je hoeft het daarom niet te onthouden!) gaat het lezen van het deel van de vraag al een stuk gemakkelijker...

Anonymous

16-06-2008 21:05:17

kan er iemand mij zeggen wat het antwoord is op
" is mijjn motivatietheorie polythematisch"

sorry maar hebben we dit ergens gezien?
totaal geen idee waar ik da kan vinden?
thxx

philippeb

23-06-2008 08:57:10

Vragen van 23/06 VM:

- Bespreek een twee-dimensionele illusie die adhv de derde Gestaltwet kan worden verklaard
- Waarom is het stellen van diagnoses zo moeilijk maar ook zo belangrijk in de psychosomatiek
- In hoeverre is het onmiddellijk geheugen onmiddellijk?

Vragen zijn goed te doen met de nodige opzoeklijsten. Alles rap teruggevonden en was dus ook rap buiten :D

de Jean

23-06-2008 12:44:25

kan er iemand mij zeggen wat het antwoord is op
" is mijjn motivatietheorie polythematisch"

sorry maar hebben we dit ergens gezien?
totaal geen idee waar ik da kan vinden?
thxx

heb ergens gelezen da zijn theorie athematisch blijkt te zijn, ma vraag me ni waarom..

en btw philippe: twas inderdaad allemaal heel goed te doen (enkel da ik bij die eerste vraag een verkeerde illusie had gegeven, daarmee da ik een babbelke me hem had gemaakt) ma desalniettemin: ik was wel weer het snelste buiten!! en niemand die meteen aanstalten maakte om te volgen.. :lol:

aan al diegenen die nog moeten komen: tis ne vriendelijke mens hoor, hij verbetert uw examen trouwens voor uwe neus (allee bij mij had m overal V-kes gezet en gezegd dat het goed was enzo) en tip: schrijf echt maar zoveel mogelijk op, ik heb da ook gedaan en alles wat er maar een beetje mee te maken had rekende hij ook gewoon goed dus..

en dan nu: welcome sunshine!! 8)

PiuPiu

24-06-2008 15:21:45

vragen 24/6 namiddag:

-Een 2D-illusie die met behulp van de 3e gestaltwet kan verklaard worden
-Hoe wordt de assymetrische wet van het effect door mij verklaard?
-Bij welke klassieke emotietheorie sluiten de neurowetenschappelijke bevindingen van LeDoux best aan?

Of zoiets..
Best moeilijk in vergelijking met de vragen die al geweest zijn, niet?!
Laatste staat zelfs niet in de cursus, denk ik.

Maar I don't care want tis gedaaaaan ! :D
Veel moed nog voor diegenen die het nog een tijdje langer moeten volhouden!

de Jean

24-06-2008 23:02:57

-Een 2D-illusie die met behulp van de 3e gestaltwet kan verklaard worden
-Bij welke klassieke emotietheorie sluiten de neurowetenschappelijke bevindingen van LeDoux best aan?

die heeft hij bij ons ook letterlijk zo gevraagd (23/6 voormiddag) blijkbaar wilde hij graag een illusie die in cursus bij tweede gestaltwet staat, dus enkele bolletjes op een rijtje zoals de wet van gelijkheid bij de derde is niet goed genoeg.. :lol:

staat inderdaad niet in de cursus, heeft hij in de les extra gezien (zie ook topic bij Psychologie subforum. Ledoux theorie is gelijkaardig alsdie van Cannon (als ik het mij goed herinner, dubbelroute theorie enzovoorts..)

com'on folks!! het einde is nabij!!